3.2

Sju mäns död

Den förre detta sheriffen Ben Stride jagar de sju män som dödade hans fru vid ett rån. På vägen möter och hjälper han ett nybyggarpar på väg västerut. Snart utökas gruppen med Bill Masters, en man Stride skickat i fängelse, och dennes kompanjon.

Originaltitel Seven Men from Now
Regissör Budd Boetticher
Manus Burt Kennedy
Genre Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Lee Marvin, Gail Russell, Randolph Scott, John Larch, Fred Graham, John Phillips (I), Walter Reed, John Beradino, Don 'Red' Barry

Rele
2018-07-05
En sevärd western. Lee Marvin är så duktig i sin roll att jag ger en fyra.
Tonti
2018-02-26
Nästan samma story som i Ride Lonesome men det kan jag gott uppskatta, intressant inslag att hjälten ska samarbeta med skurken. Sevärd men tyckte den förut nämnda var strået vassare.
2016-11-13
Ett smart manus och en lysande Lee Marvin, men en trött och alldeles för tvålfager rulle. Russells översminkade våpkaraktär och Scott som den fyrkantigt rättrådige hjälten med rakapparatshaka tar död på ganska mycket. (6+/15)
EmitFlesti
2015-09-02
Randolph Scott i all ära, men detta är Lee Marvin's film hela vägen. Hans prestation är en 5:a, filmen i sig bara en 2:a.
ClintanTheKing
2013-11-05
Inte riktigt värd 4:a men helt klart en spännande och fräck westernfilm som har speltiden på sin sida. Lee Marvin är riktigt lurig i sin roll och Randolph Scott är stabil som sheriffen.
kungkalas
2012-03-17
Stundtals riktigt tät stämning med tvetydiga karaktärer som insinuerar saker men aldrig säger riktigt rakt ut vad de menar. Skådespelet är av varierande klass, men Lee Marvin är finemang. Storyn är kanske inte så udda, men den tar en del för mig oväntade vändningar och skriver en inte på näsan. Det tog nästan halva filmen innan jag kände mig någorlunda säker på vad de olika karaktärerna hade för mål och motiv, vilket var bra eftersom det gav extra spänning. Jag får för mig att denna film kan ha varit en inspirationskälla till spaghettiwestern och de alternativa amerikanska westerns som kom ett decennium senare. För övrigt har filmen en oerhört töntig inledningslåt.

2011-09-22
Lee Marwin är fenomenal på att spela slabbig :)
bubblo
2009-12-11
Lee Marwins sliskige karaktär var mycket bra, och berättelsen en klasisk western utan något att anmärka på. Det enda minuset var Randolph Scott som Sheriffen. Ett så stelopererat skådespel av en så charmlös skådis i huvudrollen ser man sällan.
Bomkia
2009-03-28
Enkel och tight gjord westernfilm med fina skådespelarinsatser. Lee Marvin är så jävla bra som sliskig cowboy. 4-
DonActive
2007-10-13
Riktigt bra film som efter en trevande start tar sig ordentligt sista halvan. Samtliga skådespelare gör det mycket bra. Klart sevärd.