3.5

Skammen

Jan och Eva är två vanliga människor som försöker att klara sig i krigets vansinne.

Originaltitel Skammen
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Liv Ullmann, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Sigge Fürst, Birgitta Valberg, Hans Alfredson, Gösta Prüzelius, Vilgot Sjöman, Willy Peters, Ingvar Kjellson, Lars Amble, Ulf Johanson, Agda Helin, Barbro Hiort af Ornäs

RustyFilm
2021-06-08
Som bakgrunds händelse i filmen (och kanske mer än så) ligger nått slags inbördeskrig på Fårö. Ett krig med stora resurser. Militärfordon och soldater överallt. Det skjuts, exploderar, blixtrar och dundrar men vilka krafter som står mot varandra (och varför) är omöjligt att förstå (i alla fall för mig). Med detta som kuliss finns sen ett relationsdrama. Det äkta paret Eva och Jan Rosenberg (Liv Ullmann, Max von Sydow) käftar och grälar som brukligt i ett Bergmandrama. Filmen är ju inspelad -68 så paret Eva och Jan ser bra mycket fräschare ut än vad man kanske är van vid. Där har vi ett av filmens plus. Skönt foto av Sven Nykvist (hans slutscener har ju också fått ny aktualitet). Regi och manus Ingmar Bergman. Inledning och slutscener är OK, däremellan knappt godkänt.
labi
2018-11-08
Kanske växer den vid omtitt. Fina skådespelarprestationer, har aldrig sett Liv Ullman bättre än här. Stark koppling till vår samtid i slutscenerna. Men jag har svårt att komma ifrån att det stundtals känns som en hemvärnsövning på Fårö.
Raimo_1985
2018-10-27
Wow, jag saknar nästan ord! Det här är utan tvekan den bästa Bergman-film jag någonsin sett. Det finns ingen annan som är lika bra. Filmen har en liknande känsla som Gå och se!, om än inte lika bra, men ger känslan att så här överjävligt är det nog i krig. Klart att förhållandet mellan karaktärerna i sig också är ett krig, och det är också bra. Men det var inte det som jag som tittare blev mest berörd av kanske, förutom Von Sydows nedbrutenhet.
JD
2018-10-24
Det här är inte en krigsskildring i första hand utan en skildring av ett förhållande. Bergman undersöker dynamiken i en kärleksrelation, både normaliteten och de extremer den rymmer eller potentiellt rymmer. Kriget blir en perfekt katalysator och fond för det mänskliga dramat. Sen är filmen i och för sig OCKSÅ en bra krigsskildring. Den röriga, ofokuserade handlingen och de totalt oesteticerade krigsscenerna förstärker bara realismen och känslan av att Bergman, utan patos, får fram essensen av vad krig är: meningslöst barbari.
emilstjernholm
2017-06-19
Övertygas inte alls av denna krigsskildring som aldrig känns särskilt påträngande. Inte heller bryr jag mig nämnvärt om Jan och Evas öde. Gillade dock Hans Alfredssons biroll, filmens höjdpunkt.
StureStenhög
2017-02-15
Det här var väl en lite annorlunda Bergman-film, samtidigt som den är väldigt mycket Bergman också. Likaså är den väldigt mycket en produkt av sin tid, samtidigt som den känns högst aktuell även idag. Det gör den intressant, och den är dessutom psykologiskt intressant när det kommer till huvudkaraktärernas agerande i förhållande till allt som pågår, och hur det påverkar deras förhållande. Mest av allt ska man nog trots allt se det här för Liv Ullmanns insats och hur bra hon är tillsammans med Max von Sydow. Sedan är det onekligen effektfullt med krigsscener i svensk miljö också. Men jag tycker nog att filmen fungerar bäst i början där den bygger upp till något som den aldrig riktigt kan leva upp till. Det känns lite ostrukturerat och ofokuserat, även om nog det inte är helt omedvetet. Det hindrar mig hursomhelst från att bli riktigt engagerad. Sevärt är det, men den hamnar på Bergmans undre halva baserat på vad jag har sett så här långt
riddarkato
2016-12-08
Hans Alfredson spelar fantastiskt bra i sin lilla roll i filmen. För övrigt en oerhört bra film överlag. En av de bästa svenska filmerna.
Hypostas
2016-05-02
Bra film, men tyvärr har jag lite svårt att höra vad Liv Ullmann och till viss del även Max von Sydow säger utan undertexter.
Ful_fisk
2016-04-18
Urstark Bergman-film som lite oväntat seglade upp som en av favoriterna ur hans filmografi i min bok. Tyckte verkligen den var suverän i stort sett rakt igenom! Liv Ullman har fan aldrig varit bättre och Max von Sydow var kanon också förstås, deras samspel var lysande. Kraftfull, berörande och dessutom hejdlöst spännande. Toppbetyget är verkligen inte långt borta.
kakbakarn
2015-10-14
Stark och eländig, men inte riktigt lika konstnärligt fulländad som flera av Bergmans andra filmer, och i mitt tycke kanske inte riktigt lika inträngande. Nära fyran ändå.