3.1

Hollywood

Norman Maine är en filmstjärna som inte förstått att han är på väg utför. På en Hollywoodfest, när Norman som vanligt dricker för mycket, möter han Esther. Hon drömmer om att bli artist och Norman lovar att han ska göra henne till en stor stjärna.

Originaltitel A Star Is Born
Alternativ titel Skandal i Hollywood
Regissör William A Wellman
Manus Dorothy Parker, Alan Campbell, Robert Carson
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Janet Gaynor, Fredric March, Adolphe Menjou, May Robson, Andy Devine, Lionel Stander, Edgar Kennedy, Owen Moore, Rex Evans, Peggy Wood, Elizabeth Jenns, JC Nugent, Armand Kaliz, Kay Sutton, Guinn 'Big Boy' Williams

hsimpson
2019-05-27
Bättre än Cukors version, men inte en storfilm. Lite bättre längd på denna (inte för lång), och intressant inblick i Hollywood, även om det känns lite navelskådande ibland också. Stabil trea.
labi
2019-05-09
Älskar Technicolor. ❤
andybrando
2018-10-15
Lysande drama i fantastiska Technicolor-färger. March och Gaynor när de var som bäst. 30-talsatmosfären är ett plus.
2018-09-03
Börjar bra men jag bryr mig aldrig om romansen så det blir lite småtråkigt allt eftersom. Finns ett par fina saker och så dock, men inte så det känns. Stark tvåa.
Tonti
2018-04-09
Den rappa, roliga och underhållande första halvan är bäst.
KimEkberg
2018-04-07
jämnare och snyggare än remaken, och inte lika utdragen. Det bränner till aningens mindre, och det är väl någon slags förlust, även om det är skönt att slippa de värsta fånerierna också.
92axha10
2017-02-11
En stjärna föds, en stjärna faller. En glad film på många sätt. De gillade verkligen att skildra "den amerikanska drömmen" i gamla Hollywood.
Albion
2017-01-02
Det är en ganska överdramatisk och naivt fånig ton över det här, samtidigt som filmens dramatik mest presenteras lite ytligt sådär i förbifarten. Janet Gaynor gör en bra roll i en av hennes sista filmframträdanden. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
goeran
2015-03-16
William A Wellmans ursprungsversion av A Star is Born från 1937 med Janet Gaynor och Fredric March i huvudrollerna är nog så bra som George Cukors version från 1954 (med Judy Garland och James Mason i huvudrollerna); en medryckande insiderskildring från trettiotalets Hollywood snyggt filmad i Technicolor.
2015-01-09
Sevärt och bra med denna film är relationen mellan Esther(Janet Gaynor) och Norman Maine(Fredric March). I denna dynamiska och fascinerande relationen får jag uppleva nerven mellan Esthers väg mot att bli stjärna, få framgångar och berömmelse och Normans motsatta väg från hyllningar till att inte längre passa in, behövas eller önskas inom filmen värld. Janet Gaynor och Fredric March gör väldigt fina rollprestationer. 4-