Hollywood

Norman Maine är en filmstjärna som inte förstått att han är på väg utför. På en Hollywoodfest, när Norman som vanligt dricker för mycket, möter han Esther. Hon drömmer om att bli artist och Norman lovar att han ska göra henne till en stor stjärna.

Originaltitel A Star Is Born
Alternativ titel Skandal i Hollywood
Regissör William A Wellman
Manus Dorothy Parker, Alan Campbell, Robert Carson
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Janet Gaynor, Fredric March, Adolphe Menjou, May Robson, Andy Devine, Lionel Stander, Edgar Kennedy, Owen Moore, Rex Evans, Peggy Wood, Elizabeth Jenns, JC Nugent, Armand Kaliz, Kay Sutton, Guinn 'Big Boy' Williams

goeran
2015-03-16
William A Wellmans ursprungsversion av A Star is Born från 1937 med Janet Gaynor och Fredric March i huvudrollerna är nog så bra som George Cukors version från 1954 (med Judy Garland och James Mason i huvudrollerna); en medryckande insiderskildring från trettiotalets Hollywood snyggt filmad i Technicolor.
2015-01-09
Sevärt och bra med denna film är relationen mellan Esther(Janet Gaynor) och Norman Maine(Fredric March). I denna dynamiska och fascinerande relationen får jag uppleva nerven mellan Esthers väg mot att bli stjärna, få framgångar och berömmelse och Normans motsatta väg från hyllningar till att inte längre passa in, behövas eller önskas inom filmen värld. Janet Gaynor och Fredric March gör väldigt fina rollprestationer. 4-
kennert
2013-09-08
Lite väl sentimental.
Astrojacob
2013-03-15
Sentimental men ändå bra och allvarligt drama om alkoholism. Min favorit Janet Gaynor lagom vek mot alkisen March. Trots usel bild och ingen swesub ger jag ändå en svag Fyra. MInst lika bra som Judy Garland och Mason senare. Fyra.
origC-J
2009-07-01
Något smörig och bitvis på gränsen till melodram, men som helhet är det en härligt typisk 30-talshistoria med ett bra manus fullt av härliga repliker och två fina insatser från Janet Gaynor och Fredric Marsh.
henrikkraus
2007-09-27
till skillnad från i judy garland-versionen är hjältinnan här inte sångesrka, utan blott skådis
« Föregående kommentarer