2.9

Skändaren

Under 1870-talet i den amerikanska sydvästern diskuterar en samling resande män en nyligen hållen mordrättegång där samtliga huvudpersoner återgav olika skildringar av vad som hade hänt.

Originaltitel The Outrage
Regissör Martin Ritt
Manus Michael Kanin
Genre Drama, Western, 60-tal
Skådespelare Paul Newman, Claire Bloom, Howard Da Silva, Edward G Robinson, William Shatner, Laurence Harvey, Albert Salmi, Paul Fix

StureStenhög
2016-04-02
Western-remakes på Kurosawa-filmer brukar vara en nisch som tilltalar mig, men tyvärr inte denna gång. Det känns lite trist att de inte har lyckats göra mer av det faktum att historien har flyttats till westernmiljö, istället blir det här bara en medioker kopia på originalfilmen. Det enda som gör den hyfsat sevärd är skådespelarna, Paul Newman som mexikansk bandit är sannerligen bisarr casting, och det är faktiskt lite svårt att avgöra om han är bra eller inte. Men oigenkännlig är han, och han är ganska kul att se. Men allra roligast är det nog ändå att se William Shatner som en präst med konstant tom blick. Själva historien är förstås fortfarande intressant också, och hade inte Rashomon existerat så hade nog betyget hoppat upp ett steg, men nu är det svårt att se att den fyller någon riktig funktion. Men visst, tvåan är åtminstone ganska stark
Natosh
2014-01-06
Var inledningsvis inte särskillt upphetsande men filmen växte allteftersom för att slutligen bli riktigt underhållande. Newman övertygade inte som mexikan annat än som bandido-karikatyr ur ett komiskt perspektiv.
ClintanTheKing
2013-10-02
Jag gillade den här. Endast 96 min och berättas i ett oerhört långsamt, behagligt tempo. Newman är också förbaskat skön här som mexikansk dödsdömd bov. Framförallt den spanska brytningen. Underhållande westerndrama !
Jonas77
2012-03-23
Bra västerndrama inspirerad av Kurosawa-film. Newman riktigt bra i ovanlig roll.
Sznax
2011-12-24
Det är svårt att försöka göra en bra remake på en av filmhistoriens snyggaste och bästa filmer. Det finns ljusglimtar i Skändaren. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Newman är oigenkännlig som mexikan (han har faktiskt en ganska trovärdig brytning) och Claire Bloom gör som alltid bra ifrån sig. Filmen är lagom snygg, men känslan som Kurosawa innehar finns inte. Det speciella foto från originalet existerar inte här. Det gör att man känner sig besviken. Dock har manusförfattaren lyckats få ihop storyn förvånansvärt bra, och man vet faktiskt aldrig vad som skall hända. Betyg 6.0
HerrArne
2009-09-03
Grundhistorien är mästerlig men i några scener tycker jag att skådespeleriet brister. Fotot är snyggt och filmen är ändå klart sevärd.
DanielMott
2008-03-30
Visst, se Rashomon, men rynka inte på näsan åt den här filmen, med fint "europeiskt" foto, Ed G. i högform som vanligt, Shatner och så förstås en oigenkännelig Paul Newman.

2007-09-07
The Outrage = Skändaren? Kanske värd att se bara för den svenska titeln :)
Bomkia
2007-08-10