3.2

Skånska mord - Esarparen

Esarparen är en man som länge önskat sin hustru död, och plötsligt finner sig stå anklagad för att ha mördat henne. Han bedyrar sin oskuld. Talar han sanning eller är han en man som skulle kunna mörda sin egen hustru? Finns det en tredje möjlighet som går både domstolen och pressen förbi? Filmen om gåtan Esarparen skildrar händelserna ur en tidigare förbisedd synvinkel - Esarparens egen. Ingår i SVT:s serie Skånska mord.

Originaltitel Skånska mord - Esarparen
Regissör Richard Hobert
Manus Max Lundgren
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Jan-Erik Lindqvist, Ernst-Hugo Järegård, Bertil Norström, Majlis Granlund, Halvar Björk, Kajsa Reingardt, Dan Tillberg

mahasarakam
2018-05-09
Välgjort och välspelat!
2016-10-28
Det här är den sämsta delen i Skånska mord-serien. Den är absolut inte dålig men den är heller inte lika bra som de andra delarna. Tempot är för lågt och det förstör ju en hel del. I övrigt är den bra. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
timbo93
2016-07-22
Skådespeleriet är utmärkt!
Berniey
2013-05-28
Alldeles för långsamt berättat där Ernst-Hugo Järegård dock briljerar och räddar den svagaste filmen i denna serien.
Grillo
2011-09-20
Mycket välberättad, intressant och balanserad. Järegård är ju en klasskådis men vissa av de övriga skådisarna var inte lika lyckade. Filmen får i min mening en rättvis upplösning. Filmen klarar faktiskt bechdeltestet i en tidig konversation.
Astrojacob
2011-07-20
Mycket autentisk och så nära verkligheten man kan komma. Fantastisk scenografi och Ernst-Hugo i huvudroll räcker för en bra Fyra. Mycket bra av Hobert innan sina dödssynder med vackert foto av Lars Crepin.
annihilat0r
2010-10-25
Kalla kårar - och hårresande rysningar över armarna sprider sig under Esarparen. Tack vare Ernst-Hugo Järegård och den verklighetsbaserade historien. Ytterst speciell film med många duktiga skådespelare! Kuslig men samtidigt vackert välgjord! VG+!
Galivan
2010-07-22
Oerhört bra. Slutdelen är svagare. Fram till dess, under merparten av filmen, känns allt helt äkta. Men i slutet känns det spelat. Undvik den första DVD-utgåvan där slutet kapas av. Filmen är alltså ofullständig. Otroligt att sånt får säljas och hyras ut.
KillerPutte
2009-11-22
(rek.3) Jag är helt förälskad i denna lilla samling filmer om Skånska mord. Verkligen strålande filmatiseringar som både fångar tidsandan och genomsyras av härliga skådespelarinsatser, naturligtvis främst av mästaren Ernst-Hugo, vilken pondus den mannen hade! Älskar scenerna när han sveper supar. Oförglömligt.
chris_lambert_
2009-11-14
Ernst-Hugo, sen är det inte så mkt mer här.