3.4

Skånska mord - Veberödsmannen

Martin Svensson var en ond och brutal människa som flackade runt i Skåne med sin familj i början av 1900-talet. Grannar minns honom fortfarande med en rysning. Ingår i SVT:s serie Skånska mord.

Originaltitel Skånska mord - Veberödsmannen
Regissör Jan Hemmel
Manus Max Lundgren
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Ernst-Hugo Järegård, Carl Billquist, Cecilia Hjalmarsson, Kenneth Milldoff, Karin Nordström, Björn Ottosson, Håkon Svensson, Kim Sulocki, Catherine Jeppsson, Lars-Göran Ragnarsson, Lars Väringer

Gyllenbock
2023-01-01
Snacka om ruskig historia, Ernst-Hugo Järegård gör rollen som den onde Martin Svensson på ett verkligen beundransvärt sätt.
Eldritch
2021-07-25
Kim sulocki kör med sitt patenterade fånleende oavsett vad som händer omkring honom
DYV
2018-08-28
Ernst-Hugo Järegård bär den här filmen på sina axlar från första till sista bildrutan. Vilken dynamisk skådespelare, hans spektra är så brett och nyanserat. Allt i mimiken, gesterna och tilltalet gör hans uttryck så makalöst träffsäkert.
oliver_twistor
2018-05-19
Järegårds fantastiska gestaltning av en ond man utan någon som helst empati får en femma, men filmen i sig får en tvåa. Tyvärr kan inte ens en gigant såsom Järegård lyfta filmen mer än till en trea. Se den här filmen för Järegårds skull om inget annat.
mahasarakam
2018-05-11
Lite seg, men Ernst-Hugo Järegård är fantastisk.
2016-10-28
Väldigt bra, spännande och underhållande. Ernst-Hugo Järegård gör riktigt bra ifrån sig. Stark 4:a.
2016-03-27
Ernst-Hugo Järegård fungerar perfekt i denna film som den sadistiske Martin Svensson. Jag förstår nu att min mormor alltid hade svårt för Järegård. Han var helt enkelt för bra på att spela dessa avskyvärda karaktärerna. Järegård är dock mer sevärd än själva filmen. 3-
MattiasStrand
2015-05-18
Hade nån bara kunnat coacha Kim Sulocki i att prata skånska så kunde det rent av ha blivit en 4:a
2014-03-10
Ernst-Hugo gör så gott han kan för att förvandla vatten till vin, och han gör det så klart väldigt bra. Men råmaterialet han får arbeta med är beiget och tunt. Trist film som räddas av Järegårds underbara ondska. (7-/15)
Ola_Schubert
2011-11-27
Erns Hugo ger här onskan ett ansikte. Det måste bli en svag fyra i betyg eftersom jag blev ganska upprörd