3.4

Skånska mord - Veberödsmannen

Martin Svensson var en ond och brutal människa som flackade runt i Skåne med sin familj i början av 1900-talet. Grannar minns honom fortfarande med en rysning. Ingår i SVT:s serie Skånska mord.

Originaltitel Skånska mord - Veberödsmannen
Regissör Jan Hemmel
Manus Max Lundgren
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Ernst-Hugo Järegård, Carl Billquist, Cecilia Hjalmarsson, Kenneth Milldoff, Karin Nordström, Björn Ottosson, Håkon Svensson, Kim Sulocki, Catherine Jeppsson, Lars-Göran Ragnarsson, Lars Väringer

vieekk
2011-10-23
Ernst-Hugo Järegård tolkar Sveriges sydligaste ondska och gör det bra, men TV-formen är väldigt påtaglig. 3+/5
UFO_lars
2011-10-04
Känns överflödigt att säga det, men Ernst-Hugo Järegård gör en helt fantastisk insats!
Grillo
2011-09-23
Det här är nog bland de bästa av Skånska mord, om den hittills (har inte sett Bessingemordet än) enda genuint elaka mördaren. Ruskig människa kan man lugnt säga. Dock var den något segare än övriga och sonen med sin rikssvenska var fullständigt felcastad, alternativt saknades en förklaring till avsaknaden av skånska som väl möjligen hade kunnat bero på modern. Klarar inte bechdeltestet.
annihilat0r
2011-08-25
Ernst-Hugo Järegård är lysande ond. Han spränger massvis med tunga repliker på ett osannolikt vidrigt sätt. Berättelsen om Veberödsmannen Martin Svensson är beklämmande på många sätt, vilket Ernst-Hugo speglar ypperligt. "Skånska Mord - Veberödsmannen" är en grymt befriande skildring på en av Skånes mest fasansfulla individer. Jag kan absolut rekommendera detta drama till alla oss som lyckligtvis lever på 2000-talet. "Om det är någon i den här historien som inte är riktigt klok Svensson.. så är det inte din son."
Astrojacob
2011-07-18
Ernst-Hugo Järegård personifierade skådespelarkonstens excellens. Borde haft en Oscar för sina många insatser. I denna första del av Skånska Mord briljerar han så man tappar andan. Kan skrämma skiten ur både ung som gammal. Stark Fyra.
Bomaniac
2010-03-08
Järegård är helt fantastisk på att spela svin! Jag sitter bara och fascineras åt hur Järegård porträtterar den elake och själviske Martin Svensson. En man som bokstavligen gick över lik för att tjäna en hacka. Men vem hade castat Kim Sulocki i rollen som Martin Svenssons son? Han talar ju för bövelen rikssvenska!
EricSini
2010-02-26
Ernst-Hugo är bannemig en av de absolut bästa skådespelarna från Sverige nånsin..(kanske t.om den absolut bästa). Jag som inte är en av Martin Svenssons grannar ryser fortfarande vid minnet av honom
KillerPutte
2009-11-20
(rek.3) Ernst-Hugo Järegård, vad skall man säga? Herrn är ett fullständigt skådespelare-geni! Så otroligt fascinerande att se hans passion och inlevelse! Järegård tillsammans med den verklighetsbaserade historien samt den otroligt intressanta miljön gör detta till 90 minuters rent nöje! Det skall dock sägas att undertexter hade varit att föredra, det är förbannat svårt att första vad pigan pratar om, hon mumlar skånska i skägget! Tänk att skånska gamla mord kan vara så intressanta!
Toxx
2009-09-14
Jag skulle behövt undertexter xD (Järegård som talade så tydligt i Riget...)
fitteld
2009-08-18
En film som får en att må dåligt.