Skåpvagnen

Ett par arbetslösa kompisar rustar upp en gammal skåpvagn och säljer "Bimbos Burgers" och "fish 'n' chips". Detta under sommaren 1990 då Irland går ända till kvartsfinal i fotbolls-VM och en enorm glädjeyra sprider sig över ön och burgarna går åt som smör i solsken. Men snart gnisslar det i kompisskapet och sen slår hälsovårdsnämnden ner på hygienen i vagnen. Efter en roman av Roddy Doyle.

Originaltitel The Van
Regissör Stephen Frears
Manus Roddy Doyle
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Colm Meaney, Donal O'Kelly, Ger Ryan, Caroline Rothwell, Neilí Conroy, Rúaidhrí Conroy, Brendan O'Carroll, Stuart Dunne

Dele
2015-01-06
Lite överdriven emellanåt men en hyfsat roande må-bra-film.
hassehans
2011-09-21
Roddy Doyle skriver skitböcker som han förvandlar till underbara manus! Det hör är dock den svagaste.
Greystalker
2010-01-15
Gillar Roddy Doyles sätt att berätta historier på... Snäppet svagare än The Snapper och Commitments dock.
Aja_
2009-04-06
Om filmen vill handla om pengar kontra vänskap så lyckas den inte engagera där, men inte i någon annan fråga heller tyvärr. Några roliga skämt är allt.
nopasaran
2008-04-09
Kanske var lite väl bra betyg, kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Inte samma klass som de andra Roddy-förlagorna.
O´Reilly
2007-11-25
Colm Meaney är sevärd, tycker jag.
a.i.
2007-04-12
inte jättebra, men kombinationen roddy doyle-stephan frears- colm meaney är aldrig fel.
WillyV
2006-07-14
En o-rolig film som är mycket nära en nolla i betyg..
Nervegas
2005-11-06
Väldigt blek i jämförelse med tidigare filmatiseringar och gör verkligen inte förlagan någon större rättvisa.
manhattan
2004-12-30
Dublindialekt speciellt! Härlig, nästan bättre än boken. Men inte lika bra som commitments och snapper