3.2

Skattkammarön

1990 års version av Robert Louis Stevensons klassiska mästerverk.

Originaltitel Treasure Island
Regissör Fraser Clarke Heston
Manus Fraser Clarke Heston
Genre Äventyr, 90-tal
Skådespelare Christian Bale, Christopher Lee, Oliver Reed, Charlton Heston, Richard Johnson, Julian Glover, Isla Blair, Clive Wood, Nicholas Amer, John Abbott, James Cosmo, James Coyle, Michael Halsey, Michael Thoma, Pete Postlethwaite, Robert Putt, John Benfield, Brett Fancy, Steven Mackintosh, Bill Sloan, Richard Beale

Ghostface
2021-05-02
Antar att detta är en film som inte kommer till sin fulla rätt om den inte sågs i ung ålder och nostalgin inte existerar när man ser den senare. Ingen dålig film dock.
HerrNenne
2019-05-16
Bra matiné. Fina miljöer. Heston är bra, och Bale är stel.
Johjt
2016-07-17
Kanon ju! Finns för få piratfilmer, denna är ett guldkorn.
Djason
2014-03-31
Helt ok underhållning som jag såg för flera år sedan men minns den som en helt klart godkänd film med bra skådisar.
ClintanTheKing
2013-08-03
Riktigt bra drag i denna härliga äventyrsfilm. Chartlon Heston som lurige kapten Silver och Christian Bale som unge Jim Hawkins. Det kan inte slå fel.
SalotSar
2012-11-10
Viss charm. Härligt djupdykning i piraternas demokratiska värld. Som andas reaktionär attack: pöbelvälde! Men produktionsåret känns snarare 1960 än 1990.
dudson
2012-04-23
Inte så pjåkig alls och bra roll sättning med en liten spjuver Bale och Heston som ärke fylle svin till pirat+vackra miljöer..når väl inte riktigt upp till samma klass som savage island men ändå riktigt sevärd..
Zeds2003
2012-01-15
Känns som att man rippat av allt som stått i boken och gjort till film. INGEN känsla över huvudtaget! Var en ren pest att se på. Otroligt dålig filmad och kändes mer dokusåpa över den.. Mina förväntningar sänktes i början av filmen, men det blev bara värre och värre. Boken som handlar om Jim som den ska göra i hela filmen också (i.o.m det är utifrån han hela filmen startar) finns ju inte i mitten och massa saker som man ej fick svar på (har man läst boken vet man ju dock men).. Nej fy satan!
Petrify
2010-06-15
Gääsp..
Retrodai
2010-05-21
Man borde väll inte kasta sten i glashus men jag finner det komiskt att Eorling verkar poängsätta filmen på att han är besviken på en bok som han helt riktigt konstaterar är en pojkroman. En väldigt tidstypisk sådan bör tilläggas. Helt riktigt, filmen är en tolkning av romanen. Så som alla filmer baserade på romaner. Inget nytt under solen precis. Sen är det givetvis upp till var och en huruvida man gillar eller ogillar det men jag personligen har aldrig gått in för att se en film i tron att den ska vara slaviskt trogen boken. När det gäller Filmen, som ju är vad vi poängsätter här, så är den helt klart välgjord och är en skön lite mer realistisk isbrytare till Pirates of the Caribbean och dess efterföljare (om man nu vågar göra en så magstark jämförelse). Gillade helt klart Charlon Hestons insats som John Silver.