Skattkammarplaneten

Baserad på boken "Skattkammarön", men utspelar sig i rymden. Jim Hawkins hittar en skattkarta som visar vägen till en piratskatt. Han ger sig ut på en intergalaktisk resa i sökandet efter den legendariska skatten och tar jobb som hjälpreda på ett rymdskepp.

Originaltitel Treasure Planet
Regissör Ron Clements, John Musker
Manus Ron Clements, John Musker, Rob Edwards
Genre Fantasy, Äventyr, Familjefilm, Animerad, 2000-tal
Skådespelare Joseph Gordon-Levitt (röst), David Hyde Pierce (röst), Emma Thompson (röst), Martin Short (röst), Brian Murray (röst), Roscoe Lee Browne (röst), Dane A Davis (röst), Laurie Metcalf (röst)

Skapad 2019-11-09 av Kiril
Disney’s animerade filmer har de senaste femton åren ploppat upp i 12-månaderscykler, men under den perioden, så har bara två imponerat på mig. Den ena är den allmänna favoriten ”Alladin” oc...   Läs mer »

2017-10-22
Astrojacob
2016-04-16
Underbart äventyr med överdos humor, loved it!
Mat1az
2014-03-03
Det närmaste Disney kommit Star Wars. En av mina klara favoriter från "mushusets" nyare filmer. Gillar starkt blandningen av sci-fi och primitivt sjöröveri. Har en hel drös av älskvärda, och skurkaktiga, karaktärer. Det är dock synd att de valt att ha med så pass mycket datoranimation, som inte alls står sig lika bra som de tecknade elementen. Vissa av dessa datoranimationer kunde gott och väl ha kunnat vara tecknade istället, som t.ex. de flygande valarna. Musiknumret i mitten av filmen, framfört av Goo Goo Dolls sångaren Johnny Rzeznik, känns totalt malplacerat och bryter hela filmens atmosfär. Lika bra att trycka på mute under det där partiet. Annars en rolig och spännande film med där klassisk Disneyanda möter sci-fi och hintar av Steam-Punk. Mycket stark trea/svag fyra. Kom för övrigt att tänka på att J.J. Ambrams nästan rakt av stulit introt till Star-Trek (2009) från denna.
RunRiot
2014-01-14
Den börjar otroligt bra, nästan lite för bra, men blir alldeles för tam i mitten och i slutet dränks det som finns kvar av handlingen i en massa explosioner och överdrivna effekter. Dock är den fortfarande en av de bästa filmerna Disney gjort på senare tid och jag kan för allt i världen inte förstå varför de slösar bort sin tid med att göra animerat skräp, när deras tecknade filmer är så mycket bättre.
DEB
2013-07-16
Kanske Disneys bästa i mitt tycke.
ClintanTheKing
2013-04-24
En av de bättre Disney-filmerna från 2000-talet helt klart! Ett härligt äventyr med bra svenska röster. Sven Wollter är ju magnifik som Silver.
Hypostas
2013-01-05
Ett fruktansvärt påfrestande spektakel.
smillans
2012-06-26
Härlig rolig och så himla bra :)
Ful_fisk
2012-01-19
Wow, vilken film! Hade väntat mig nåt ganska bra, men ingenting i närheten av detta! Animationerna är makalösa, något av det snyggaste i en tecknad film någonsin, och även berättelsen håller skyhög klass! Ett förstklassigt äventyr där allt håller!
Ninjatroll
2012-01-10
Diseny byter spår och gör vad som nästan blir en steampunk-version(om än disneyfierad steampunk...) av Skattkamarön. Den första riktigt bra Disneyfilmen sen Lejonkungen.