2.7

Skepp till Indialand

Den puckelryggige sonen med horisonten speglad i ögonen gör uppror mot sin far, allt medan båten som ska bärgas dras upp eller halkar ner. Plötsligt en morgon flyttar cabaretartisten in och sätter allt i gungning.

Originaltitel Skepp till India land
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Holger Löwenadler, Anna Lindahl, Birger Malmsten, Gertrud Fridh, Hjördis Petterson, Åke Fridell, Naemi Briese, Lasse Krantz, Jan Molander, Erik Hell, Kiki (I)

yrkeschaufföre
2022-10-31
Ganska ointressant och väldigt få riktiga miljöer (som annars brukar höja mitt intresse när filmen har många år på nacken) Handlingen kändes som en massa tjafs mellan olika personer och inget mer. Men jag hatar den inte så den får en svag tvåa.
Memmem
2022-10-15
Film noire! Denna tidiga film av Ingmar Bergman bygger på en teaterpjäs som uruppfördes året innan i Helsingfors. En sjökapten kommer hem och letar upp sin älskade men hon vill inte prata med honom. Tvekande vad han ska ta sig till minns han hur deras förhållande började: ombord på en bärgningsbåt. Mycket bra spelat av Holger Löwenadler (som kapten) och Birger Malmsten (som son och blivande kapten), Anna Lindblad (som hustru) och Gertrud Fridh (som älskarinna). Dramat bygger på en teaterpjäs och det kan märkas i skådespeleriet, samtidigt som filmer var mer teatraliska på 40-talet för att tittarna skulle uppfatta replikerna. Filmen är i svartvitt och har många scener från bärgningsbåten och en hamn samt en bostad och en varieté-teater. Sceneriet påminner om filmen Dimmornas kaj. Musiken är följsam. Händelserna är omväxlande och omtumlande. Fadern och sonen gestaltas med ett visst djup. Betyg: 4-
Albion
2022-10-13
En film om svårmod i en dysfunktionell familj. Stark till av både Löwenadler och Malmsten medan överspel från damerna stör en del. Fint fotoarbete får också nämnas. Jag tycker det här fungerade ganska bra. Betyget blir en stark 3;a, 3+
Raimo_1985
2018-07-25
Godkänt, men får nog se igen. Var trött som fasen och satt och sov.
emilstjernholm
2017-04-18
Det fanns glimtar men i stort sett saknar filmen intensitet. Jag håller med om att Löwenadler är bra, särskilt i dialogerna, men kärlekshistorien känns tam. Dessutom bevisar Bergman ännu en gång för mig att han kan inte skildra våld trovärdigt. Alldeles för ofta blir våldsscener till buskis och billig teater...
Hypostas
2016-05-31
Ett starkt och gripande drama, även om det blir lite väl melodramatiskt mot slutet. Synd att bild och ljud är så undermåliga på dvd:n från 2007. Svag trea.
daniel77
2015-01-06
Nu börjar det komma lite svärta. Ett fint porträtt av den söndrige, otäcke fadern. De yngre rollerna känns dock inte lika genomarbetade - varken till hur de är skrivna eller spelade. I stort sett en trevlig upplevelse, men en bit kvar till de senare mästerverken.
goeran
2013-11-23
Ingmar Bergmans Skepp till Indialand från 1947 är en inte alls oäven melodram där man kan ana att Carnés Le quai des brumes har varit en av inspirationskällorna. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Holger Löwenadler som den tyranniske kapten Blom.
JimCarrey
2013-03-27
Äh... funkar att se men håller egentligen inte jättebra
TobiasRydén
2011-11-11
Uppenbart Carné-inspirerad. Bergman trodde att han hade gjort ett mästerverk när filmen var färdig, men mycket är stil och ingen substans. Nej, förresten, inte så mycket stil heller egentligen. Handlingen är inte ointressant; auktoritär far med kuvad fru är kär i samma unga kvinna som sin son som har komplex för sitt utseende. Det skulle kunna bjuda på ett pre-Norénskt svart drama, och Löwenadler är fan bra som fadern, men resultatet är bara ytterligare en medelmåttig svensk 40-talsfilm med ofta outhärdligt överspel. Varför envisades Bergman med att ha Birger Malmsten i huvudrollen i sina tidiga filmer?