3.2

Skjut för att döda

En FBI-agent jagar en utpressare i skogarna i norra USA. Till hjälp har han en lokal guide.

Originaltitel Shoot to Kill
Alternativ titel Deadly Pursuit
Regissör Roger Spottiswoode
Manus Michael Burton, Harv Zimmel, Daniel Petrie Jr
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Tom Berenger, Sidney Poitier, Clancy Brown, Kirstie Alley, Andrew Robinson, Frederick Coffin, Richard Masur

2016-06-21
Delade VHS-kassett med Fredagen den 13:e del 6 och stals flitigt och vid upprepade tillfällen från brorsans filmhylla när det begav sig. En barndomskärlek som måste belönas därefter.
Mat1az
2016-05-15
Skön 80-tals rulle som olyckligtvis fallit i glömska. Den är rätt så brutal och har en ond jävla bad guy. Klart den har stunder av typisk 80-tals humor som ska "lätta upp stämningen". Skrattade faktiskt ibland då det var så otroligt dumt. Tempot och spänningen hålls uppe från början till slut. Snygga vyer. Sidney Poitier är en hård jävel alltså. Otroligt underskattad 80-tals action thriller.
mr_magi
2016-05-03
Högst underskattad i min bok!
Misslovemovie
2016-03-20
En gammal favorit faktiskt. Sydney Poitier är lysande och de bästa scenerna är med en häst, en älg och en björn. Underbart!
Xeno
2015-08-28
En riktig 80-talsklassiker!
isecore
2015-04-12
En riktigt rökig 80-talsthriller. Gott om pannband, bladfjädrande bilar, blåjeans, saxofonsoundtrack med synthttrummor och andra 80-talsklyschor. Dock är det en underhållande film som är perfekt att ligga och slöglo på när man är lite bakis en söndagförmiddag.
2014-11-15
Det här är absolut en av sena 80-talets allra bästa thriller. Veteranen Sidney Poitier gjorde storstilad comeback efter några år i skymundan med denna film. Poitier spelar FBI-agenten Stanton som jagar en hänsynslös mördare ute i vildmarken. Berenger är Stantons guide. Tom Berenger och Kirsty Alley har aldrig varit bättre. Mycket sevärd!
F-M-J
2014-08-04
Hade det inte varit för den härliga spelplanen (som i somliga fall är tydligt greene-screenad) så hade antagligen betyget inte fått mer än en tvåa. Men, enkla one-liners, lite pang pang och amerikansk vildmark skadar aldrig en själ i törst efter bakis eskapism.
mr_magi
2014-07-02
Stundtals suverän! 4+
ClintanTheKing
2014-04-23
Spännande och välgjord thriller! Den liknar flera andra populära, liknande filmer men känns samtidigt så egen. Jag tycker den vågar överraska vissa stunder vilket var ett stort plus. Samspelet mellan Poitier & Berenger var en fröjd att se och Clancy Brown gör det också väldigt bra. Inte riktigt värd en 4:a för mig men oj så stark trean är!