2.5

Skjut inte på min kompis

Danny och Ray är två poliser från Chicago som, efter att nästan ha blivit mördade ute på ett uppdrag, blivit beordrade semester.

Originaltitel Running Scared
Regissör Peter Hyams
Manus Gary DeVore, Jimmy Huston
Genre Komedi, Action, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Billy Crystal, Gregory Hines, Steven Bauer, Darlanne Fluegel, Joe Pantoliano, Dan Hedaya, Jon Gries, Tracy Reed (I), Jimmy Smits

deswhip
2018-02-19
Ett av mina bättre minnen från 80-talet!
Bomkia
2016-07-02
Underhållande actionkomedi på ett sånt där småfinurligt 80-tals-sätt. Hines och Crystal funkar riktigt bra ihop. 3a.
RichardEk
2015-05-24
Nästan 30 år efter att jag såg denna film första gången kan jag bara konstatera att det är alltjämt en underhållande film i all sin gapighet. Det som skiljer filmen från liknande actionfilmer om två poliser som också är kompisar är att vare sig Billy Crystal eller Gregory Hines är uttalade action- eller machoskådespelare (som Mel Gibson i "Dödligt vapen"). Det resulterar i en film med förvisso mycket action (och biljakter) men utan en ibland onödig fysisk brutalitet (evighetslånga slagsmål). Lägg sedan till Billy Crystals känsla för komisk talang och ett skönt, synttrummedränkt soundtrack, och du har 100 minuters okomplicerad underhållning framför dig.
ShenLong
2015-03-31
hade bara hört att black cop, white cop var en genre, men nu förstår jag det
Djason
2014-03-27
Har en del roliga scener men i det stora hela är detta en ganska lam 80 talskomedi.
2013-02-23
Älskade 80-tal - och som utspelas i hårdingarnas stad Chicago dessutom. Gapig buddyfilm som ej når upp till de största i genren, men det är ändå en underhållande mix av skämt, skottlossningar, biljakter och ett rivigt soundtrack. Det märks att Beverly Hills Cop var i ropet här, mycket kändes snott från den.
ziferN
2013-01-20
Mysig, småkul och underhållande snut-film i sann 80-tals anda med schysta miljöer och kul liten story. Klart bättre än många andra liknande jag har sett i genren, och Billy Crystal är alltid kul att titta på då han får mig att skratta åtminstone några gånger, och inget undantag här inte. Filmen sackar ner sig lite under den sista halvtimman dock. Men ändå en helt ok underhållnings film för en seg vardag!
lekke
2012-07-31
Crystal har några bra oneliners och "Sweet Freedom" är najs men i övrigt är detta inte så mycket att ha.
Philips
2010-07-05
Bättre än genomsnittet för den här typen av filmer.
Quartz
2009-12-16
inställd först på att det är väl en ok komedi, men tröttnade rejält runt mitten. inte för att jag inte gillar billy crystal men utan gregory hines hade denna varit smått värdelös.