3.5

Skjut på pianisten

Den avdankade barpianisten Charlie är en tidigare världsberömd konsertpianist. Kring honom kretsar tre kvinnor: hustrun, en servitris och en prostituerad förutom brodern som kommit på avvägar och drar in Charlie i en uppgörelse i Paris undre värld.

Originaltitel Tirez sur le pianiste
Alternativ titel Shoot the Piano Player, Shoot the Pianist
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Marcel Moussy
Genre Thriller, Kriminalare, Romantik, Drama, 60-tal
Skådespelare Marie Dubois, Daniel Boulanger, Charles Aznavour, Nicole Berger, Michèle Mercier, Jean-Jacques Aslanian, Serge Davri, Richard Kanayan

dudson
2019-08-15
Konstnärlig fransk film som behövdes råas upp några snäpp. Trevligt ändå se gamla slitna kvarter, barer samt mysig jazzig musik.
Dele
2016-10-22
Intresset växer alltmer vartefter handlingen utvecklas. Ganska tekniskt ojämnt.
KillerPutte
2016-01-12
(rek.4) Tar sig mot slutet.
DOKAN
2015-12-09
Finfin gammal kriminalare med överraskande bra Aznavour i huvudrollen.
andmoreagain
2014-10-05
Lite nya vågen-velig och fladdrig men dessto mindre engagerande av någon anledning. Varken storyn eller karaktärerna bidrar med något extra, men en viss charm infann sig.
goeran
2014-08-23
François Truffauts Skjut på pianisten (Tirez sur le pianiste) från 1960 är en fyndig och småunderhållande film med goda skådespelarinsatser av Charles Aznavour och Marie Dubois; men filmen verkar ha blivit något överskattad av filmkritikerna.
Taandborste
2014-08-03
Finurlig story som bjuder på många svängar trots sina dryga 80 minuter, det är nästan på gränsen till osammanhängande ibland. Snygg och lekfull utformning som jag gillar!
Darn
2014-07-31
Smart och snygg i både foto och story. Särskilt snygg regi var det när det tempot skruvades upp. Väldigt mycket lyckades få plats inom filmens få minuter. Men den kluvna känslan efteråt var att karaktärerna var någorlunda tamt framställda. Kanske skulle det mesta ge sig vid en omtittning? Det är möjligt.
precineadd
2014-04-03
väldigt underhållande filmvariant av kinamat
hsimpson
2012-10-28
Äsch, vi är generösa idag! På gränsen mellan fyra och fem, men den här charmiga myspys-filmen med filosofiska inslag gör mig på riktigt bra humör, även om den egentligen är en tragedi på samma gång. Bra jobbat, François!