2.6

Skottet

Ronny Lindberg, 18 år, gör tillsammans med kompisen Bertil, narkoman och nyss frigiven från ett fängelse, inbrott i ett vapenförråd. Under provskjutning av två stulna kulsprutepistoler råkar Ronny döda Bertil. I panik flyr han i kuppbilen men kör av vägen. Den enda person han kan gå till är flickvännen Len, 14 år. Hon tillämpar inte familjens, skolans och samhällets normer utan vännernas. I hennes gömmor finns p-piller och hasch. Polisen har fått fram Ronnys namn och börjar sökandet efter honom...

Originaltitel Skottet
Alternativ titel The Shot
Regissör Claes Fellbom
Manus Claes Fellbom, Yvonne Floyd
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Peter Schildt, Cia Löwgren, Kent-Arne Dahlgren, Solveig Ternström, Halvar Björk, Leif Ahrle

Albion
2022-06-22
Ett par ungdomar som halkar (?) in i en våg av värsta sorten brottslighet på löpande band. Kul att se som tidsdokument från mitt födelseår men det är ingen vidare film. Betyget blir en 2;a
andmoreagain
2018-08-24
Jag kom att tänka på Christer Pettersson när jag såg den här filmen. Huvudrollen skulle ha varit perfekt för honom om han hade lyckas ta sig igenom Calle Flygare och fått lite ordning på sitt liv. Peter Schildt är som bäst fotogenisk men oftast rätt blek. Cia Löwgren är annars hur het som helst! Lite goofy att hon ska spela en 14-åring (hon var 20 år). Gillar även polis-/kriminalkommissarierna och deras ultratorra arbete på jakt efter ynglingen på glid. Filmen är inte så jävla b men saknar alltför mycket nerv och kontinuitet, blir lite segt ibland. 2++
KyLLo
2022-05-28
Jag tycker inte att det känns realistiskt, utan övertydligt och ganska tillgjort. De flesta skådespelarna är dåliga. En stark anledning till att jag uppskattar filmen är att den är undermedvetet komisk. Replikerna är så pinsamma ibland att det blir underhållande. Exempelvis när de ska komma fram till slutsatser och konstaterar det självklara så övertydligt att ett litet barn skulle förstå det. När polisen ska kontrollera registreringsnumret får mig att tänka på Kling och Klang eller gammal slapstick. Det saknas bara att någon ska komma och sparka honom i ändalykten.
Memmem
2016-12-19
Intressant drama om ungdomsbrottsling! Välspelad film som med små medel visar hur en yngling begår allt grövre brott på grund av narkomani, tryck från flickvän och kompisar samt trötthet på föräldrar och samhälle. Trovärdigt och välspelat av filmens båda huvudroller samt en viss inblick i polisens metoder. Fina bilder från Vasastaden i Stockholm: Sveavägen, Odengatan, Norra Real med mera. Ganska följsam musik. Betyg: 3½
husberg
2016-12-19
Hasch, sprutor, vapenförråd, pilska lastbilschaufförer & färggranna byxor i ett brungrått, svenskt DDR 60-tal. Loj ungdomar-på-glid stämning och hjärndöd pekpinnemoralism. Sleaze ultra light.