3.3

Skräckdagar i Prag

Utspelar sig i ett nazistockuperat Tjeckoslovakien. Brian Donlevy spelar den man som likviderar Heydrich för att sen gömma sig hos en historieprofessor som står under Gestapos bevakning. Professorn och hundratals tjecker hotas av avrättning om inte Heydrichs mördare träder fram.

Originaltitel Hangmen Also Die
Regissör Fritz Lang
Manus Fritz Lang, Bertolt Brecht, John Wexley
Genre 40-tal, Krig, Drama
Skådespelare Brian Donlevy, Walter Brennan, Anna Lee, Gene Lockhart, Nana Bryant, Margaret Wycherly, Dennis O'Keefe, Tonio Selwart, Alexander Granach, Reinhold Schünzel

Tonti
2017-02-12
Spännande och habilt gjord film som hade kunnat heta Prag- Öppen stad. Skurkarna är dock i detta fall klart mer minnesvärda än hjältarna och det vilar en lite stelt teatral air över det hela. Anna Lee är rätt svag i huvudrollen medan gestapoagenterna tillåts ta ut svängarna. Fint ,em lite stelbent solidaritetsbudskap.
pufred
2015-05-18
Anti-nazistisk propaganda om tjeckiska motståndsrörelsen som dödade nazistledaren Heydrich. Det kom ut 2 filmer om denna händelse 1943. Den här av Fritz Lang är spännande filmad och har en intressant plot men är inte så historiskt korrekt. 3+
precineadd
2013-01-29
Helt klart en av Langs allra bästa USA-filmer. Ganska jämn och spännande utan att bli sådär kitschig som många av hans andra (inte för att det är något fel med det men ändå), emellanåt till och med rätt creepy. Fint att Lang i intrigen lyckas inkorporera de film noir- och deckarkonventioner han lade grunden för i sina stumfilmer, i synnerhet Mabuse-filmerna och Spione (1928)
V70
2013-01-23
Historierevision. Propagandafilm vilket kanske var ok 1943. Ganska spännande första halva i alla fall. Om jag minns rätt knäppte utländska influgna soldater Heydrich i ett bakhåll som gick snett men dom kom i mål med huvuduppgiften så att säga.
Astrojacob
2012-10-05
Kamera, ljus, nazister och ett lagom invecklat men känslosamt manus. Lägg till Fritz Lang som fisken i vattnet och man får detta paranoida noirdrama med både tvister och helt ok dramatik. Lang-Femman sitter som en ren njutning. Ren "M"-klass på scenariot i denna hyllning till tjeckiska motståndet under nazisternas ockupation.
themodest
2011-12-12
Det är inte i den här genren som Lang är i sitt esse. Men en helt ok film. Riktigt bra manus.
goeran
2009-06-25
Ganska grovt tillyxad film med endimensionella rollfigurer; filmen ger dock underhållning för stunden.
karnov
2007-11-06
Lysande berättat, helt lysande!
jonas_nilsson
2006-10-31
Jo, det är en pärla.
tilapia
2006-05-04
skicklig propagandafilm - åtminstone första halvan, sen blir den lite för mycket. helt okej, men någon bortglömd lang-pärla är det inte.