2.9

Skräcknatten

För Charley finns det inget bättre än att titta på skräckfilm sent på kvällarna. När det flyttar in en ny familj i huset bredvid och deras beteende verkar vara något besynnerligt, tvekar inte Carley att tro att familjen är vampyrer.

Originaltitel Fright Night
Regissör Tom Holland (I)
Manus Tom Holland (I)
Genre Komedi, Skräck, 80-tal
Skådespelare Chris Sarandon, William Ragsdale, Amanda Bearse, Roddy McDowall, Stephen Geoffreys, Jonathan Stark

LenWidleheyt
2018-06-10
Kan inte fatta vad alla älskar med den här! Utom lite härliga praktiska effekter och smink i tredje akten, plus en viss blek 80-talscharm. Men så gruvligt förutsägbar! Det är väl nån nostalgi som jobbar här...
2018-03-04
Kult!
2017-10-29
Solidus
2017-08-20
Underbar vampyrfilm som bjuder på underhållning och härliga effekter från 80-talets filmskola. Det känns att skådespelarna har kul och en stor ros delas ut till Roddy McDowalls insats som vampyrjägaren Peter Vincent.
martineden
2017-07-26
*HÖJER FRÅN 3:a TILL 4:a* Denna film stannade hos mig efter att jag sett den första gången och jag insåg att jag uppskattade mer och mer genom minnet av den. Detta är faktiskt en riktigt fin skräckklassiker i ordets bästa mening. Jag har länge haft en oerhört stor kärlek för gamla Universal och Hammer filmer och har, ärligt talat, sett ner lite på 80-talsfilmer, med vissa undantag förstås. Även om denna är ganska enkel så är den så fruktansvärt välspelad och fint utförd att det är omöjligt att inte älska den. McDowall är extremt bra och hans reaktioner i alla situationer är helt underbara. Även Sarandon är ypperlig i rollen som ärkevampyr!! En store eloge ska även gå till effektteamet som gör ett fantastiskt jobb. En av mina favoriter, numera! Mycket, mycket bra!!! 4.
EvilNed
2017-01-02
Musiken, charmen och castingen höjer den från en 3:a till en 4:a vid omtitt. Chris Sarandon är den charmigaste vampyren jag någonsin sett på film. Karaktärerna i övrigt bidrar till en väldigt underhållande helhetsupplevelse, från Charley's morsa till vampyrdödaren Peter Vincent.
Semiramis
2015-11-27
Härlig!
ItalyErik
2015-05-04
Kanske den bästa skräckkomedin överhuvudtaget.
Krusty
2014-12-27
Polaren Evil är både sjukt irriterande och hejdlöst rolig. Såg inte filmen "när det begav sig" men den gav ändå sköna nostalgiska vibbar.
martineden
2014-11-01
[rek. 3] Verkligt mysig 80-talsskräckis med underbara effekter och mycket fin make-up. Filmens stora tillgång är Roddy McDowell, som är fantastisk som Peter Vincent. Handlingen är ganska arketypisk men det är oerhört välgjort och lyckat. Chris Sarandon är bra i rollen som ärkevampyr. Bra!!! 3+/4-