3.3

Skratta Pajazzo

Lon Chaney spelar clownen Flik, som en dag hittar och adopterar en liten övergiven flicka. Åren går, flickan växer till sig och ansluter sig till Fliks berömda cirkusakt. Snart börjar han dock känna en plågsam åtrå till flickan, något som blir ännu värre när hon träffar en ung och rik charmör. Med brustet hjärta förlorar clownen förmågan att skratta.

Originaltitel Laugh, Clown, Laugh
Regissör Herbert Brenon
Manus Joseph Farnham, Elizabeth Meehan
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Lon Chaney, Bernard Siegel, Loretta Young, Cissy Fitzgerald, Nils Asther

martineden
2010-03-18
En mycket välberättad och fint konstruerad film med några oförglömliga scener som dröjer sig kvar på näthinnan en stund efteråt. Lon Chaney spelar på sitt vanliga finkänsliga sätt den olyckliga clownen, Flik, som får andra att skratta men själv är mycket olycklig. Chaneys känslospektra blir här ett effektivt instrument för honom då han på ett flukturerande vis ger oss ett finstämt porträtt av den olyckliga clownen. På ett näst intill unikt sätt förmedlar Chaney sin karaktärs introspektiva konflikter utan att avsaknaden av "ord" någonsin blir relevant. Loretta King är också bra i sin roll och jag ska säga att "titelkorten", är mycket vackert formulerade och tas i bruk med en elegans som är sällsynt i stumfilmsvärlden. "Laugh clown laugh even though your heart is breaking..." Även om jag finner mig smått förvirrad och förskräckt inför vissa element i relationen mellan Flik och Simonetta, men man får väl acceptera detta med att filmens värderingar är rejält daterad. Favoritscen är när Flik ser genom dörrposten att Luigi och Simonetta kysser varandra och sänker sitt huvuvd. Mycket bra!
MaraJade
2007-05-09
Underbar film. Lon Chaney är superb som clownen Flik.