Skriet vid midnatt

Den excentriske miljonären Fredrick Loren och hans fru bjuder in fem olika personer för att spendera en natt i ett hemsökt hus med ett mordiskt förflutet. De som lyckas stanna hela natten tjänar var och en tiotusen dollar. Frågan är om det är värt det...

Originaltitel House on Haunted Hill
Regissör William Castle
Manus Robb White
Genre Drama, Skräck, Thriller, 50-tal
Skådespelare Vincent Price, Carol Ohmart, Richard Long, Alan Marshal, Carolyn Craig, Elisha Cook Jr, Julie Mitchum, Leona Anderson, Howard Hoffman

Skapad 2005-09-08 av von_fantasy
Vill börja med att säga: Wow!! Jag hade inga som helst förväntningar på filmen när jag började. Det enda jag visste var att Vincent Price var med i en av rollerna och att filmen utspelade sig i...   Läs mer »

Skapad 2003-01-13 av nonne
En något excentrisk och stenrik miljonär bjuder in fem till synes slumpvis utvalda människor, alla främlingar för varandra, för att tillbringa en natt i ett hemsökt hus - en såkallad spökfest...   Läs mer »

2023-12-23
En småkul gammal rulle som kanske inte levererar som skräck, men istället blir mer av ett underhållande deckarmysterium. Vincent Price är sevärd som vanligt, men även Carol Ohmart glänser. Hon var en ny bekantskap för mig, och spontant känns det som att hon både ha fått en bättre karriär. I övrigt har filmen sina charmiga inslag, samtidigt som logiken emellanåt helt lyser med sin frånvaro. Den korta speltiden gör dessutom så att potentialen i karaktärerna och scenariot aldrig riktigt uppfylls. Det är lättviktigt, men trevligt för stunden
Steelbear
2023-11-08
Helt okej mordhistoria/ deckare. Rysare/ skräckis är det definitivt inte.
Albion
2021-12-02
En trivsam spökfilm så att säga, som kanske mer är en detektivhistoria än en spökfilm. En positiv filmupplevelse och betyget blir en stark 3;a, 3+
Dream
2021-11-02
En film som hade varit totalt bortglömd utan Vincent Price, men Vincent var som sagt svin cool och kunde lyfta sådana här standard rullar till något alldeles extra. Dem sista 15 minuterna är bäst.
2021-01-03
Jag har sett flera filmer med den här som grund, så det är en klassiker i skräckgenren. En av de mer okända är The Laplace's Demon.
Tonti
2020-11-13
Ja, den här skulle jag ändå vilja kalla lyckad. Betjänterna är underbara, det lilla de är med.
BarryHero
2020-11-01
Inte konstigt att man blir förvirrad över dessa filmer när det finns en House of Haunted Hill (denna och nyinspelning från 1999) samt en The Haunting (of Hill House) från 1965 och 1999. Trots att man uppenbarligen har försökt härma titeln för The Haunting of Hill House är denna en mycket stark film i skräckgenren. Detta är nog den äldsta skräckfilm som jag sett som ändå varit så skrämmande. Filmen är uppbyggd lite som en Agatha Christie-novell med många färgstarka personligheter där Vincent Price är den stora stjärnan. Filmen är otäck och välgjord även om det är lite svårt att köpa upplösningen mot slutet.
ModestyWilde
2018-03-21
Klassisk spökhus-rysare! Skrämde mig rejält första gången jag såg den, så att jag fick tända lamporna i hela huset. Vincent Price. Miljöerna. Mysigt och obehagligt på samma gång. Så här ska en gammal skräckis om ett spökhus vara. Den här är tusen gånger bättre än någon av alla tramsiga efterföljare som bara försöker bräcka varandra i skräcköverdrifter.
mahasarakam
2017-12-31
En riktigt mysig, komedibetonad rysarklassiker. Vincent Price är alltid kul att se.
haajen
2017-11-02
Mycket till film är det ju inte men den är charmig och Price är ju alltid Price.