3.5

Skuggan av Emma

Året är 1932. I elvaåriga Emmas överklasshem i Köpenhamn är det gott om pengar, men ont om kärlek. Emma är bortskämd, brådmogen och mycket olycklig. I ett desperat försök att bli sedd iscensätter hon en kidnappning av sig själv. I arbetarkvarteren träffar hon svensken Malte, en hunsad man på samhällets botten. Malte, som är lika ensam och kärlekstörstande som Emma, ger henne all den ömhet och omsorg som hon saknat från föräldrarna och väcker Emmas egen förmåga att älska.

Originaltitel Skyggen af Emma
Regissör Søren Kragh-Jacobsen
Manus Kirsten Bonnén Rask, Rumle Hammerich
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Line Kruse, Börje Ahlstedt, Erik Wedersøe, Søren Østergaard, Inge Sofie Skovbo, Henrik Larsen, Otto Brandenburg, Ulla Henningsen, Jesper Christensen

2015-09-22
En annorlunda "familjefilm" med moraliska frågeställningar. Lite oväntat att svenska Ahlstedt (som även spelar svensk) pratar danska i filmen.
2011-10-05
Dessutom är det lite märkligt att Ahlstedt går och sjunger på en låt som skrevs på 50-talet (Salta biten av Hasse & Tage).
2011-10-05
Nja, njo... Varm och trevlig, men lite för familjefilmig. Sista trettio lyfter det hela till en (svag) trea. (7/15)