3.7

Skuggan av ett mord

Myra är ett professionellt medium som lider av psykiska besvär efter sin son Arthurs död. Hon och hennes svagsinnade make Bill bestämer sig för att kidnappa dottern till en förmögen familj. Tanken är att Myra ska låtsas hjälpa paret hitta sin dotter med sina övernaturliga förmågor för att bli berömd som medium. Men komplikationer följer när Myras psykiska tillstånd gradvis förvärras.

Originaltitel Séance on a Wet Afternoon
Regissör Bryan Forbes
Manus Bryan Forbes
Genre 60-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Kim Stanley, Richard Attenborough, Judith Donner, Nanette Newman, Gerald Sim, Patrick Magee, Mark Eden
Filmnummer 19829

2017-09-30
Mycket bra upplägg i tämligen trög film. Men sista tredjedelen är trögheten som bortblåst, och man får definitivt lön för mödan. (8+/15)
pufred
2015-09-03
Engelsk psykologisk kriminaldramathriller från 64. Den har sina brister men behållningen ligger i skådespeleriet och det psykologiska samspelet mellan huvudpersonerna. Tänkte omedvetet på "Vad hände med Baby Jane" och "Vem är rädd för Virginia Woolf?"
Mikka
2012-05-29
Storyn är okej, men filmen väldigt seg och skådespelarna ganska bleka i sina roller. 2+
Sznax
2011-09-09
Riktigt kuslig och grymt snyggt filmad thriller. Stanley och Attenborough är oerhört bra och scenerna som utspelas i deras hem är magnifika (användningen av skuggor är makalös). Dessutom en riktigt bra upplösning för en gångs skull. Dock är manuset kanske lite tunnt, det skulle behövas ytterligare ett moment i filmen för att höja spänningen mer. Betyg 7.6
Midkiff
2007-06-09