2.8

Skuggor från det förflutna

1963 mördades den svarte medborgarkämpen Medgar Evers i Mississippi. Trots att bevisen pekade mot den ökände Byron De La Beckwith, friades han i två rättegångar av en rasistisk jury. 26 år senare försöker Evers fru, tillsammans med distriktsåklagaren Bobby Delaughter, få till en ny rättegång.

Originaltitel Ghosts of Mississippi
Alternativ titel Ghosts From the Past
Regissör Rob Reiner
Manus Lewis Colick
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare William H Macy, Alec Baldwin, Whoopi Goldberg, James Woods, Virginia Madsen, Diane Ladd, Craig T Nelson, Bill Cobbs, Lucas Black, Susanna Thompson, Alexa PenaVega, Yolanda King, Bonnie Bartlett, Michael O'Keefe, James Pickens Jr, Brock Peters

jonbo
2016-05-05
Better safe than sorry, så är filmskapandet här. Woods lyfter.
ziferN
2014-03-16
Intressant, underhållande och till mestadels bra men filmen liknar tyvärr det mesta som man har sett tidigare inom samma "koncept". Men filmen är ändå hela tiden intressant och till en viss del spännande, samt så är James Woods helt suverän i sin roll, även om jag hade önskat få se honom lite mer med tanke på att han fick lite väl lite utrymme. Han lämnas tyvärr i skuggan. Men annars en film som fungerar, väl.
92axha10
2014-03-14
Riktigt bra fångat och bra berättat. En historia som alla borde ta del av. Alla gör ett bra jobb och framför allt Woods som är fullkomligt lysande i sin roll.
AlbinWesley
2014-03-14
Reiner gör det i vanlig ordning bra. Vissa scener är hiskeligt välkoreograferade med toppenfoto verkligen. Och intrigen berättas utmärkt. Men kanske blir det lite ostiga emellanåt, viss dialog är inte perfekt och så vidare. Ändock viktig berättelse och allmänt hygglo film.
alexi
2013-01-27
3a för Whoopi
norenorama
2012-10-17
Otroligt dålig dialog, skrattade till många gånger i ren förbluffning. Känns som att Rob Reiner (regissören) som ett barn tittat på andra filmer och sedan försökt härma vad som vart bra och gripande men inte lyckats få med känslan och snärten. Även om du älskar domstolsdrama-filmer så hoppa över denna, den är riktigt kass.
EuropeanBob
2006-07-05
Alla som är intresserade av mordet kan lyssna på Only a pawn in their game av Bob Dylan. Riktigt bra utfyllnad till filmen.
spielmitmir
2006-06-05
Som nån sa; hade det inte varit mer intressant att se de första rättegångarna? Woods spelar faktiskt nästan över lite ibland, men jag har ju svårt att kritisera min älskling förstås...
2005-10-22
En besvikelse. Trots att temat är enormt känsloladdat var jag nästan tvungen att anstränga mig för att bli illa berörd av de rasistiska vidrigheterna filmen handlar om. Besviken blev jag också på att den briljerande James Woods fick så litet utrymme. Vid sidan av Woods bjuder även Macy, Cobbs och Madsen på mycket bra skådespel.
RiffRandell
2005-07-17
James Woods är bäst i en ojämn men gripande film.