3.4

Skuggor i natten

En medelålders man lider av återkommande mardrömmar. Tacksamt nog så bleknar de alltid sekunderna efter att han har vaknat. När han blir bjuden till en bekants stuga över helgen börjar han dock förnimma en underlig känsla. Känslan blir allt starkare när han kommer fram till stugan på landet och stiger på. Han blir förbluffad när det i vardagsrummet sitter sex främlingar som han kan svära på att han aldrig sett förut - förutom i sina egna mardrömmar.

Originaltitel Dead of Night
Regissör Charles Crichton, Basil Dearden, Robert Hamer, Alberto Cavalcanti
Manus John Baines, Angus MacPhail, T E B Clarke
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Mervyn Johns, Roland Culver, Mary Merrall, Googie Withers, Frederick Valk, Anthony Baird, Sally Ann Howes

haajen
2019-10-13
Inflytelserik film som tyvärr har åldrats lite väl mycket för min del, fint foto och en del minnesvärda ögonblick men mest lite småtråkig.
Psuchopompos
2018-02-09
Sann klassisk rysare!
Semiramis
2016-02-26
Håller med att historien om golfarna är ganska kass. I övrigt tycker jag det är en väldigt bra film!
DrJW
2016-01-09
Den fjärde historien med rivalerna hade en rätt ologiskt slut, men annars så var den här filmen rätt bra.
Astrojacob
2012-11-16
Överraskande välspelad episodfilm även om inte alla håller högsta klass. En pionjär på området med en ockult touch där några var riktigt creepy. Kul för den som ex. gillar "Den onda dockan". Klart över medelmåttan av gamla horrorfilms och en skön Fyra.

2012-04-13
Helt klart dags för en omtitt, jag undrar om det inte blir en svag fyra trots allt.
carnevil
2012-02-02
Filmens sista 6-7 minuter är grymt bra och nyskapande.
schramm
2011-12-08
Lite jul, lite golf, lite bussar, lite buktalande mördar-dockor! den här filmen har verkligen någonting för alla! 3+
WaldoTrumbull
2011-10-15
En riktigt trevlig episodfilm. Stundtals väldigt bra foto, lagom skruvade historier, genomgående bra skådespelarinsatser och en ramhistoria som är mer genomtänkt än vad man är van vid. En riktigt bra brittisk thriller av den gamla skolan.
Paddyeahh
2011-09-01
Själva grejen med mardrömmarna var ganska obehaglig. Temat.