3.7

Skuggor över Södern

Filmen utspelar sig i en fattig stad i amerikanska södern under depressionen. En vit kvinna beskyller en svart man för våldtäkt. Trots att hans oskuld är uppenbar har både juryn och domaren så förutfattade meningar att ingen advokat vill ställa upp och försvara honom - utom Atticus Finch, en av stadens mest respekterade medborgare. Hans passionerade försvar kostar honom många vänner, men han vinner i stället sina barns respekt och beundran.

Originaltitel To Kill a Mockingbird
Regissör Robert Mulligan
Manus Horton Foote
Genre Drama, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Robert Duvall, Gregory Peck, William Windom, Brock Peters, John Megna, Frank Overton, Rosemary Murphy, Paul Fix, Phillip Alford, Mary Badham, James Anderson (I), Estelle Evans, Collin Wilcox Paxton

labi
2020-06-07
Lustigt att Robert Duvall lyfts fram som en posterboy kring den här filmen. Han dyker bara upp i filmens slutscen och har inte en replik. Då lyfter jag hellre fram Collin Wilcox Paxton som gör en superstark insats i rättegångsscenen vid sidan av suveräne Gregory Peck. Kändes fint att se den här mitt under Black Lives Matter-protesterna.
JohnTron
2020-06-01
Sjukt bra barndomsberättelse med en stor dos mänsklig värme - och alla fördomar. Enormt viktig film om rasfördomar, vilket är väldigt aktuellt fortfarande - tyvärr.
best_jeppe
2019-12-16
Var inte alls vad jag förväntade mig. Har hört att den ska vara så bra och att den handlar om en rättegång varpå jag trodde hela filmen var en rättegångsfilm. Till min besvikelse berättades historien ur barns synvinklar och vad de hade för sig vilket jag tyckte var tämligen ointressant. Rättegångsscenen räddade dock en stor del av filmen så att det blev en svag 3a i slutändan.
Zebulonm
2019-12-14
Ser inte alls storheten i denna film. Alldeles för stor del ägnas åt lekande barn.
Solidus
2018-07-31
Ojämn klassiker som tyvärr lever på en scen, men vilken scen! Givetvis pratar jag som rättegångsscenen där Gregory Peck levererar förklassiskt skådespel. Även den stackare som är anklagad för våldtäkt är förbannat bra. Utöver det så är filmen ojämn. Jag fångas inte av att det bygger mycket på barnens perspektiv och det slår mig att det förekommer scener som inte tillför filmer något som t.ex. incidenten med hunden. TO KILL A MOCKINGBIRD är en sevärd klassiker, men tona ner förväntningarna.
Pi-R
2018-05-18
Boken är fantastisk, och mycket i den fångas i filmatiseringen, som dessutom har ettmycket väl genomfört foto, som både hämtar tydlig inspiration från tysk expressionism (framför allt för att levandegöra barndomens rädsla) och har flera rätt nydanande grepp (inte minst öppningsvinjettens närbilder). Peck och flera av birollsinnehavarna briljerar. Samtidigt så trillar filmen dels ner i den klassiska fällan med barnskådespelare som inte sänker helhetsintrycket, och dessutom tycker jag att den fantastiska domstolscenen och de mästerligt filmade barndomsskildringarna dessförinnan och därefter, inte riktigt gifter sig med varann. Resultatet blir en känsla av att man tittar på två filmer som någon försökt och misslyckats med att sammanfoga till en; narrativt har filmen förvånansvärt flagranta problem. Även vissa av rollfigurerna blir i plattaste laget. Hur som helst hotas aldrig 4:an. Men gillar man storyn är det bättre att läsa boken,och gillar man barn som skräms till maffiga skuggor, se M
KimEkberg
2018-05-15
bra men inte bättre
C12
2018-01-15
Vad det här allt ? Väldigt överreklamerad film
erosagape
2018-01-05
Bra skådespeleri i en fin berättelse som grep tag.
karlmats
2017-06-06
Jag har inte läst boken och jag är inget större fan av gamla filmer men här håller man iaf intresset uppe hela vägen, trots att fallet kanske är lite väl tillrättalagt och ungarna får en större roll än vad ungar på film ska ha. Framför allt den lillgamla jäveln som är kompis till Finch-ungarna. Hela sidohistorien med fanskapet i huset bredvid är kanske också lite meh. Men rättegångsscenerna är starka och Peck är ju väldigt bra i rollen som en man som bara vill göra rätt saker på rätt sätt. En sorts idealism som ändå måste beundras. För att vara en film om rasism och svartas utsatthet var det väldigt mycket taltid på de vita, men det är väl kanske inget nytt. Står och väger men jag avrundar väl uppåt då, det var trots allt underhållande och om det var en rättvis skildring av den amerikanska södern så var den ju väldigt skräckinjagande också. En svag 3a.