3.7

Skuggornas armé

Philippe Gerbier arresteras av den franska polisen som motståndsman till den tyska ockupationen och det blir början på en film som visar oss en sluten krets av ärrade motståndsmän som med litet stöd utifrån tar enorma personliga risker för sitt land.

Originaltitel L'Armée des ombres
Alternativ titel Army in the Shadows, The Shadow Army
Regissör Jean-Pierre Melville
Manus Jean-Pierre Melville, Joseph Kessel
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Lino Ventura, Simone Signoret, Jean-Pierre Cassel, Paul Meurisse, Claude Mann, Christian Barbier, Serge Reggiani, Alain Libolt, Paul Crauchet

2019-02-08
Den börjar väldigt bra, jag gillar känslan av att inte riktigt alls veta vart den är på väg. En del riktigt snygga scener och när huvudpersonen övermannade vakten och drog hans kniv så liksom mös jag ner i soffan och tänkte att det här kan bli riktigt bra. Det kändes äkta och spännande. Men tji fick jag. Det var filmens höjdpunkt och en gick det bara utför. Tråkigt, spretigt och helt utan att engagera. Ingen av karaktärerna känns riktigt på riktigt, men det är heller inte stiliserat och snyggt utan det hamnar liksom mittemellan och är bara tråkigt. En stor besvikelse efter en lovande inledning och att jag tidigare gillat Melvilles filmer betydligt mer. Och 2½ timmar tråkig film blir väldigt tråkigt. Så det blir inte mer än en ganska svag tvåa, även om dess kvalitéer och bra stunder säkrar den helt ifrån en etta.
2017-12-06
Vi tappade varandra, J-P och jag, ungefär en tredjedel in i filmen. Vi sågs sedan aldrig riktigt åter, trots att en och annan riktigt raffinerad scen passerade revy. Välgjort, tråkigt och emellanåt till och med ointressant. (6/15)
Dream
2016-04-29
En stabil film rakt igenom! Bra skådespelare, passande soundtrack och fint foto för att vara en så pass gammal film. Dock i mitt tycke är den någorlunda överskattad, Filmen bjuder inte direkt på någon större spänning, utan jag vet redan från början hur den kommer att sluta, beror kanske på att jag sätt en hel del filmer i den här genren, så då blir jag inte direkt överraskad och Sen är filmen alldeles för lång. Fransmännen har gjort bättre skildringar om Andra världskriget på senare år, ifall man som jag vill ha mer spänning.
#54
2015-11-30
Inte en särskilt uppmuntrande film.
Tiptaka
2014-11-08
Efter en omtitt är det solklart högsta betyg. Jean-Pierre Melville bästa enligt mig även om jag först lockades mer av den mer jazziga samurajen.
precineadd
2014-07-05
felfritt regisserad, så är det bara
ropes_in_tears
2014-02-10
Felfri. Bländande snyggt foto. En av mycket få filmer som skildrar krig och ockupation trovärdigt och en av de bästa filmer om andra världskriget jag har sett. Det är ingen Örnnästet. Istället för action och stridsscener fokuserar Melville på de som arbetar i skuggorna under ockupationen. Alla gör något för första gången i krig. Och det är sällan lätta saker. Alla handlingar skildras kyligt, vilket bara förstärker känslan av hur alla karaktärer tvingas undertrycka sina rädslor och sin frustration.
ilBrutto
2014-01-01
Utöver att det är en väldigt kompetent berättad historia kan jag inte låta bli att tänka på alla de som upplevde detta. En generation som är på väg att försvinna bort.
JimCarrey
2013-02-21
Snygg film med väldigt bra avvägning mellan dialog, tystnad och musik det är liksom en lite kvävande stämning hela filmen som gör att man tror sig ta del av ockupationstidens klaustrofobiska känsla. Engagerande storyline
sirkurt
2012-04-17
absolut en väldigt bra och fantastisk film men jag hängde inte alla med i historien och fick aldrig någon relation till karaktärerna så jag måste nog se om den någon gång.