2.4

Skumtimmen

En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet på norra Öland försvinner en liten pojke utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter honom. Tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med efterforskningar kring dottersonens försvinnande, då en av pojkens sandaler plötsligt har dykt upp.

Baserad på romenan Skumtimmen av Johan Theorin från år 2007.

Originaltitel Skumtimmen
Regissör Daniel Alfredson
Manus Daniel Alfredson, Birgitta Bongenhielm
Genre Drama, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Lena Endre, Tord Peterson, Thomas W Gabrielsson, Stefan Gödicke, Eva Fritjofson, Björn Andersson, Claes Hartelius, Jan Tiselius, Martin Alfredson Jofs, Felix Engström, Ted Åström, Maria af Malmborg Linnman, Jessica Liedberg, Magnus Roosmann

Starlette
2020-01-12
Tord Peterson, vilken härlig gubbe!
2019-03-08
Jag tycker den är väldigt snygg och den känns stämningsfull. Men, den engagerar aldrig och mysteriet och allt är inte spännande eller intressant nog. Stark tvåa.
Nalleman
2018-11-03
Tord P var 86 år vid inspelningen! Det tycker jag är fantastiskt! Hatten av för honom. Filmen i sig är väl inte så pjåkig. Tords prestaton ger en extra stjärna!
2018-02-27
Har inte fångat upp mig, har inte ens kolla klart den!
supermancover
2017-08-02
Endre är faktiskt bra i denna. Gillade stämningen.
Hogman
2017-02-12
Har läst boken och den är helt klart mer intressant än filmen. Förstår inte riktigt hyllningarna av Endre i denna filmen, går mest o surar hela tiden. Tord P däremot levererar, tänka sig att han gjorde denna rollen vid 86 års ålder - imponerande!
RustyFilm
2016-12-08
Jag har läst Johan Theorins samtliga böcker. Tror det här är hans debut roman. Theorin har här skapat en finurlig och spännande historia. Det jag fastnade för i boken var den känslosamma och fantasieggande dramastrukturen. Filmatiseringen saknar detta och blivit mer lik en ordinär kriminalthriller. På skådespelar sidan så gör Tord Peterson en fantastisk rolltolkning av huvudfiguren Gerlof. Den stämmer till fullo med den ”fantasibild” jag skapade när jag läste boken. Blev glad när jag hörde att den här historien skulle filmatiseras. Förväntningarna var stora. Men tyvärr förväntningar uppfylldes inte. Trots detta så är det här en mycket sevärd film.
Tatty
2016-12-07
Lagom seg först men ändå är det lite spänning i filmen och man undrade vad som hände och så. Gillar slutet då man fick veta vad som hände!
Alice-Renee
2016-11-01
Lena Endre verkar vara immun mot dålig regi. Trean är mest tack vare henne. Och lite Vera Kants hus.
XJR
2016-09-08
Tyvärr har man här totalt missat drivet som gör boken så bra. Första halvan av filmen handlar mest om hur bitter modern är på sin far. Andra halvan av filmen är bättre, men känns stolpig och hoppar i tempo. Hade nog förväntat mig bättre prestationer av Lena och Tord, de verkar som om de är bakbundna och inte trovärdiga på något sätt. Dock gestaltas Nils Kant bra. En femma till boken, men tyvärr bara en tvåa till filmen.