3.3

Skurken

Augusto är en åldrande bedragare som arbetar med två yngre män: Roberto, som vill bli den italienska Johnny Ray, och Bruno, som kallas Picasso, har fru och dotter och vill måla.

Originaltitel Il bidone
Regissör Federico Fellini
Manus Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli
Genre Komedi, Drama, 50-tal
Skådespelare Broderick Crawford, Giulietta Masina, Franco Fabrizi, Richard Basehart, Irene Cefaro, Xenia Valderi, Giacomo Gabrielli, Sue Ellen Blake, Alberto De Amicis, Lorella De Luca, Riccardo Garrone

Albion
2020-03-02
Ganska fin film på sitt sätt även om den beskriver ett gäng av den mest anskrämliga sorten, som skor sig på fattiga människors olycka. Och det utmanar lite grann att få en blick i deras kamp mot sitt val av vägbana, men frågan är om man bryr sig om det.? Fint foto rakt igenom. Betyget blir en stark 3:a, dvs 3+
hsimpson
2019-06-01
Påminner mig faktiskt om La Dolce Vita; några intressanta temata och episoder som man gärna hade fått stanna längre vid. Istället växlar Fellini till hysteriskt trams alltför ofta. Det bidrar heller inte att jag inte kände någon koppling till någon karaktär. Slutet är dock ganska bra.
andmoreagain
2019-04-04
Inte jättebra men ändå den bästa Fellin-filmen jag har sett.
ses11
2012-04-24
Fint anslag, välgjord sista haltimme. Tyckte dock att filmens mittparti fylldes med Fellinis värsta egenskaper; objektifieringen av kvinnor, ytliga tillställningar och hysteri i brist på substans. Tycker att den innehåller för lite av det som gjorde La Strada så underbar och vacker.
goeran
2011-10-24
Federico Fellinis Il bidone från 1955 är en svart satir som känns lite som en mellanfilm mellan hans två mästerverk La Strada och Cabirias nätter. Il bidone är för all del en välgjord film och särskilt Broderick Crawford är bra i rollen som den åldrade skurken Augusto men jag kan inte påstå att den griper tag i mig (eller engagerar mig) särskilt mycket.
Astrojacob
2011-10-23
Filmad mellan La Strada och Cabirias nätter är detta ett bortglömt mästerverk. Amerikanen Broderick gör sitt livs roll och även om filmen verkar gå på tomgång flera perioder så är det även där magnifikt med rollerna, miljöerna och ett manus som man blir både arg och sorgsen över. Klockren Femma för mig.
andmoreagain
2010-07-04
Filmen bjuder på en riktigt bra nyårsfest! Baroner flyger ut genom fönstret!
ezeikel
2007-09-06
En mer osympatisk historia och antiprotagonist fàr man vàl leta efter...Magvàndande om riktiga prins johnar...
niklaseriksson
2007-01-17
Strålande realism och typisk tidig Fellini-humor. Hade dock inte skadat med lite mer från Masina då hon stjäl varenda sekund hon är med. Mycket bra film.
uCj
2006-08-22
Till en början var jag tveksam till att det här skulle bli en angenäm filmupplevelse, den verkade inte vara något utöver det "vanliga" till en början. Men så blir det intressantare sen när man får en djupare inblick i vem Augusto verkligen är.