3.1

Skyskrapan brinner

Arkitekten Doug Roberts återvänder från semestern och ser att en skyskrapa han ritat nästan är färdigbyggd. Han går på en cocktailfest i skyskrapan men oroar sig för att byggnadsarbetarna inte följt hans instruktioner fullt ut. Till allas förskräckelse får han rätt när en kortslutning sker och byggnaden börjar brinna. Tillsammans med brandchefen Michael O'Halleran försöker han bekämpa den tillsynes oövervinnerliga elden.

Originaltitel The Towering Inferno
Regissör John Guillermin, Irwin Allen
Manus Stirling Silliphant, Thomas N Scortia, Richard Martin Stern, Frank M Robinson
Genre Action, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Richard Chamberlain, Faye Dunaway, Robert Wagner, Steve McQueen, Paul Newman, Fred Astaire, William Holden, O J Simpson, Susan Blakely, Robert Vaughn, Jennifer Jones, Sheila Allen, Norman Burton, Gregory Sierra, Susan Flannery

2018-02-27
Det här en riktigt bra katastrof film!!!
2017-10-23
helt ok
Grillo
2017-09-20
Håller fortfarande och jag kan inte annat än att höja till en femma efter omseende.
Afflicter
2017-01-21
Man kan väl bara konstatera att de var lika dålliga på att göra katastroffilm på 70-talet som nu for tiden. Det här känns mera som en propagandafilm gjord ur en brandkårssynvinkel än en påkostad Hollywood-film. Den känns så förbannat amatörmässig ur en dramatisk synvinkel. Konstiga, tråkiga och onödiga scener gör att den gott kunde ha klippts ner till 2h. McQueen och Newman kommer i alla fall ut med hedern i behåll. Det enda positiva kan väl sägas vara det faktum att Fox och WB faktiskt samarbetade för att göra den här filmen.
Solidus
2017-01-06
Stjärnspäckad, spännande och välgjord katastroffilm som står stadigt än idag samt sparkar ner många av dagens konkurrenter. Här finns det inte några billiga dataeffekter på elden, utan folk som springer ut i infernot gör det på riktigt. Det är en katastroffilm som även känns som en krigsfilm på samma gång och Paul Newman och Steve McQueen bländar mig med sitt Hollywoodglans.
Mat1az
2016-08-22
Helvete vad bra! Karaktärer man bryr sig om. Väldigt brutal på sina ställen. Mäktig. Spännande. Stark fyra!
PeterTheW
2016-08-17
Det är ju verkligen moden katastroffilms moder. Kul att se att den efter alla år faktiskt håller rätt bra klass och är välgjord.
2016-07-20
Filmen är på tok för lång för sitt eget bästa, vilket gör att den känns väldigt tjatig emellanåt. Den hade varit betydligt bättre om den varit 70-80 minuter kortare. I övrigt är den väl ganska välgjord och skådespelarna kan man inte klaga på.
Philips
2016-01-27
Mest ikoniska katastrof-filmen?
Robkiller
2015-11-21
Brand i en skyskrapa... underhållande och välspelad katastroffilm...lyfter väl aldrig riktigt, men håller intresset uppe... levererar också en hel del kritik mot byggandet av den här typen av hus ur brandsynpunkt.