3.7

Slå nollan till polisen

Ett före detta tennisproffs beslutar sig för att mörda sin rika och otrogna hustru. Genom utpressning får han en gammal collegekamrat att gå med på att begå mordet. Men allt går inte som han har tänkt sig.

Originaltitel Dial M for Murder
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Frederick Knott
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams (II), Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, George Leigh, George Alderson, Robin Hughes, Martin Milner

Skapad 2019-11-09 av AddeColciago
Enligt mig är Hitchcock överlägset bäst när han begränsas och tvingas trolla med fingertopparna för att få till den berättarteknik han är ute efter. Rear Window är det bästa resultatet, me...   Läs mer »

Björkman
2020-10-05
Film som bygger väldigt mycket på smarta dialoger och det räcker långt. Stabila skådespelarinsatser i en historia som utspelar sig till 90 % i en lägenhet utan att man varken tänker eller stör sig på det då man med spänning följer med i konversationerna och de nya turer som det gemytliga mysteriet tar gång på gång. Ray Milland är den som främst bär filmen på sina axlar och det med bravur.
ant
2018-04-09
allt utom scenen när saxen går in i ryggen var bra.
sfrank
2018-02-24
Homage till den usla svenska titelöversättningen. Hatten av.
RustyFilm
2016-12-10
Nä, jag tycker om film. Det här känns som TV-teater. Men ändå, trots att jag ogillar sån här pratfilm (olikt Hitchcock) så måste jag erkänna att spänning finns där från början till slut (Hitchcock likt). Någon klassiker är det dock inte

2016-11-14
En riktig deckare i sann Colombo anda. +4.
2016-08-01
Till och med Hitchcocks sämre filmer håller väldigt hög klass! Inte för att denna är dålig på nåt sätt men ändå!
Stan
2016-02-02
Ingen perfekt film men fantastiskt i sitt utförande. Består av dialog nästan precis hela tiden och ändå sitter man idel öra och hänförs av den smarta och kalla historien om en man som planerar ett mord in i minsta detalj på sin fru. Den mänskliga faktorn är i vägen, som en deckarförfattare i filmen nämner. Det perfekta mordet finns bara på papper, det går inte riktigt som mannen förväntat sig och han måste snabbt städa upp efter det misslyckade mordet. Spännande nästan precis hela tiden, tappar lite på slutet för det blir mycket pladder och förklaringar. Ray Milland är briljant. Min favori av Hitchcock efter Psycho.
mammene
2015-10-24
Jag får alltid lite komplex när jag läser Sture Stenhögs kommentarer. Det jag kan tillägga är att det känns genialt från början till slut och att det visuella är näst intill vackert. Sedan är jag fascinerad av hur man kan skapa en sådan spänning i ett "kammarspel", hjärtat gick igång rejält. Det var två riktigt slemmiga figurer de lyckats få till i de båda herrarna och sedan har vi kvinnan som var lite våpig, skulle nog inte setts med blida ögon i dessa tider, fast vad är värst att vara våpig eller slemmig? Kommissarien var superb!
StureStenhög
2015-10-22
En av Hitchcocks absolut bästa. Man kan dock fråga sig hur mycket det beror på Hitchcock själv, storheten ligger trots allt i manuset. Hela historien är imponerande klurig och allt känns så väl uttänkt, allt från den inledande planen till hur förutsättningarna förändras och hur karaktärerna hanterar det. Det är helt enkelt fantastiskt kul att följa. Att dialogen är alldeles utmärkt skadar ju inte heller. Men det är klart att det här ändå kräver sin regissör för att fungera, att göra en film som till så stor del utspelar sig på en geografiskt begränsad plats är trots allt alltid lite av en utmaning, men det blir ofta väldigt bra när det görs rätt. Hitchcock är ju också lite av en mästare på att skapa stor spänning i de små detaljerna, så han var helt rätt för uppdraget. Allt faller således på plats här. Man kan förvisso ifrågasätta vissa aspekter av handlingen, men inget är värre än vad jag kan acceptera. Sådana här filmer borde det finnas fler av
Albion
2015-08-20
Omtitt av denna förtjusande föreställning av Hitchcook. Det är så mycket som tilltalar mig i upplägget med ett finurligt manus, tilltalande atmosfär, bra skådespel och så vidare. Betygsfemman kvarstår orörd ett tag till.