3.3

Slacker

En film om den generation som kommit i kläm mellan 60-talets överflöd och 90-talets arbetslöshet. De kallas slackers och regissören Richard Linklater har gett sig ut i Austin, Texas för att fånga deras tillvaro. Denna spelfilm kan liknas vid en stafettlöpning där kameran rör sig fritt mellan människor på trottoarer, i parker och i barer. Allt från knäppskallar till självutnämnda genier får komma till tals och ge sin syn på sakernas tillstånd i dagens samhälle.

Originaltitel Slacker
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Richard Linklater, Rudy Basquez, Jan Hockey, Jean Caffeine, Stephan Hockey, Mark James, Samuel Dietert, Bob Boyd, Terrence Kirk, Keith McCormack, Jennifer Schaudies, Dan Kratochvil

Ful_fisk
2018-08-26
Skön stämning, bra dialog. Som helhet inte ruskigt engagerande, men ändå rätt och skön i sin experimentella stil. Linklater befinner sig här fortfarande lite på studentfilmsnivån, men visar stor potential, som han senare skulle komma att utnyttja ordentligt!
Arensberg
2018-01-22
såg den när jag var typ 12, blev sur för att ingen ville jobba
2017-09-14
Jag gillar ändå konceptet och det är nice som tidsdokument. Att se alla karaktärer prata på ett sätt som känns genuint och det är så blandat och hur filmen går framåt funkar väldigt bra. Men, bryr jag mig? Tycker jag pladdret är intressant? Nej, det gör jag inte. Jag gillar verkligen hur många av monologerna och så känns så klockrena för att skildra karaktären men det är ofta pladder jag inte tycker är särskilt intressant irl och det blir inte mer underhållande på film. Så känner mig lite kluven till hur jag ska betygsätta, den är väldigt välgjord och känns egen och har ett bra driv för vad den vill göra. Jag uppskattar idén. Men jag uppskattar inte direkt att titta på filmen. Så blir bara en tvåa, dock en stark.
origC-J
2016-03-21
Linklater jobbar vidare på metoden han återvänt till då och då. Intressant för just denna ovanliga metod, och för det sköna tidsdokumentet av liberala bastionen Austin.
Ima_Tree
2014-08-08
Haha, stonerpladdrig 90-talsöverdos som var skön att bara snöa med i. Lågbudget men ändå rätt så välgjort på det sättet. Den får en extra charmpoäng.
Darn
2014-04-17
Känns lite för bra för att vara bra ibland. Den låtsassmarta dialogen som ligger på gränsen till att bli kliché blir relevant i sin kontext, framför allt med tanke på sin tid, vilka filmer den föregått eller vilka som följt efter, beroende på hur en har lust att se på saken. Och eftersom jag är så pass svag för filmer som dessa blir det lite bättre än vad det kanske borde vara, eller så har jag rätt för att jag bara går på känsla och bara tycker. Det är t ex inte många filmer som skulle få mig att vilja bo i en svettig stad i Texas. Det är starkt i sig.
#54
2014-02-09
Underhåller mig någorlunda.
F-M-J
2013-11-22
Det är bara luta sig bakåt och låta skådespelarna sköta snacket. Somliga scener är guld och filmen håller sig till sig trogen till sitt koncept igenom hela speltiden. Personligen är detta kackel jag själv gillar och prata om så filmen kanske får något pluspoäng här och där på grund av det. Stabil fyra, trots ett tydligt mikrofondropp.
ShenLong
2013-11-17
känns verkligen mer som en antalogi konspirationsteorier än som en film. väldigt ojämn inom dessa och hade nog uppskattat den mer som en serie kortfilmer. Den får en trea ändå, även om intresset svackade några gånger
AlbinWesley
2013-09-18
Verkligen kvasiintellektuell på flera håll, men det känns inte direkt som att den försöker dölja det när den varvar referenser till The Omega Man med uppenbara deterministiska tankegångar. Och apropå determinismen förresten, genomsyrar den ju hela filmens format, vilket de flesta verkar missa helt i sina läsningar av den. Vidare fångas den känslan som eftersträvas ypperligt, och fotot är på sina håll magnifikt. Det tidiga svepet, med den påkörda kvinnan borde gjorts till skolboksexempel på god kamerahantering. Hade eventuellt tjänat på att kortas ner en del i sin brist på egentligt narrativ, men håller ändå hela vägen. Högst imponerande.