Slaget om Alger

1954 inleder Algeriska befrielsefronten en revolt mot landets franska styre. Upproret övergår i ett fullskaligt krig som utkämpas på Algers gator och torg. Terrorism och tortyr blir vardagliga vapen i den blodiga kamp som slutligen resulterar i Algeriets självständighetsförklaring 1962.

Originaltitel La battaglia di Algeri
Alternativ titel The Battle of Algiers
Regissör Gillo Pontecorvo
Manus Gillo Pontecorvo, Franco Solinas
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yacef Saadi, Samia Kerbash, Ugo Paletti, Fusia El Kader, Mohamed Ben Kassen, Tommaso Neri, Franco Morici, Michele Kerbash, Gene Wesson

fridenpaden
2024-02-11
Räkna inte med en vanlig västerländsk berättarstruktur. Den här var rå och har ibland utdragna scener som resulterar i realism. Samtidigt förstörs realismen av statister som tittar åt "fel håll", kanske inte direkt in i kameran men ändå åt filmteamets håll. Det är vanligtvis en stor brist i en film men känns inte som något stort problem i just denna film.
Spomenka
2023-04-06
Jag hade en gång otroligt svårt att penetrera den här filmen, och gav den ett orättvist betyg. Nu, vid en omtitt - fortfarande svårt. Men något hände och jag bröt tillslut igenom. Tack gode! Det som bara var ett sorl, trånga gator och torra radioröster blev cinematisk hypnotisk filmpoesi. Vet inte hur det gick till, eller vad som saknades mig. Magisk film! Snudd på femma.
2022-02-14
Halvtaskig film med bristande foto och oengagerande dramaturgi. Det bästa är de intensiva scenerna i slutet.
2020-04-17
På många sätt en väldigt imponerande film. Det finns ett flertal sekvenser som är både spännande och otroligt skickligt iscensatta. Jag gillar också att man är så neutral i allt man skildrar. Visst förstår man att filmen står på algeriernas sida, men den försöker inte på något vis ducka för det tveksamma i deras metoder. Dock fungerar det här aldrig fullt ut som en helhet för mig. Allt blir lite för osammanhängande, och det är svårt att hålla reda på karaktärerna. Jag hade velat haft lite mer kontext. Jag förstår förvisso att det här är en film som vill presentera ett skeende snarare än att fokusera på karaktärer, och det gör den onekligen väldigt bra, men jag har alltid lite svårt att bli fullt engagerad i sådana filmer. Men en trea får den, även om den är lite svag
Taandborste
2015-01-08
Medryckande på något sätt, men även väldigt välgjord.
2015-01-03
En välgjord, rå och otäck skildring av en del av historien som för mig också blev en lärdom. En lärdom om att människan inte är en varelse som lär av sina misstag. Fantastisk foto och regi men samtidigt en film som inte stäcker sig så långt utanför att vara en historielektion. Jag har inte emot att få filmer serverade med en historielektion men samtidigt måste den vara inbakad i något mer filmiskt njutbart. 3+
LacombeLucien
2014-04-20
Frihetskampen.
marlun7947
2014-04-20
Inspirerande och lärorik film!
2014-03-28
Ett grymt imponerande hantverk. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är filmen saknar för ett överbetyg. Möjligtvis beror det på att både historia och bilder är starkare än filmen som helhet, och att känslorna - såväl positiva som negativa - inte ges ett större utrymme. (9/15)
labi
2014-03-17
Gastkramande från första till sista filmrutan. Låt gå för att det lilla skådespeleri som förekommer är något träigt, det här är inget annat än ett mästerverk.