Slaget om Alger

1954 inleder Algeriska befrielsefronten en revolt mot landets franska styre. Upproret övergår i ett fullskaligt krig som utkämpas på Algers gator och torg. Terrorism och tortyr blir vardagliga vapen i den blodiga kamp som slutligen resulterar i Algeriets självständighetsförklaring 1962.

Originaltitel La battaglia di Algeri
Alternativ titel The Battle of Algiers
Regissör Gillo Pontecorvo
Manus Gillo Pontecorvo, Franco Solinas
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yacef Saadi, Samia Kerbash, Ugo Paletti, Fusia El Kader, Mohamed Ben Kassen, Tommaso Neri, Franco Morici, Michele Kerbash, Gene Wesson

2017-10-25
Taandborste
2015-01-08
Medryckande på något sätt, men även väldigt välgjord.
2015-01-03
En välgjord, rå och otäck skildring av en del av historien som för mig också blev en lärdom. En lärdom om att människan inte är en varelse som lär av sina misstag. Fantastisk foto och regi men samtidigt en film som inte stäcker sig så långt utanför att vara en historielektion. Jag har inte emot att få filmer serverade med en historielektion men samtidigt måste den vara inbakad i något mer filmiskt njutbart. 3+
LacombeLucien
2014-04-20
Frihetskampen.
marlun7947
2014-04-20
Inspirerande och lärorik film!
2014-03-28
Ett grymt imponerande hantverk. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är filmen saknar för ett överbetyg. Möjligtvis beror det på att både historia och bilder är starkare än filmen som helhet, och att känslorna - såväl positiva som negativa - inte ges ett större utrymme. (9/15)
labi
2014-03-17
Gastkramande från första till sista filmrutan. Låt gå för att det lilla skådespeleri som förekommer är något träigt, det här är inget annat än ett mästerverk.
auragolf
2013-10-09
En otroligt stark och tankeväckande film om konflikten i Algeriet. Men filmen är inte bara en fin skildring av en historisk period utan väldigt aktuell än idag.
NEDERVETIL
2013-10-08
Wow! historien kändes verkligen som dags aktuell trots att filmen har några år på nacken. Muslimska våren, problemen i Egypten kom verkligen närmare mig. En mycket sevärd och unik film.
Dele
2013-08-15
Berikande och stark film vars styrkor är det observerande och övergripande berättandet, som visserligen inte bidrar till en särskilt konventionell struktur, men förtjänstfullt ger liv och fokus åt saker ur ett större perspektiv.