2.2

Slaget om apornas planet

Efter ett kärnvapenkrig styrs världen av intelligenta apor. De leds av den sympatiske Caesar. Med hjälp av sin hustru Lisa, en orangutang och en människa styr Caesar över ett primitivt men fredligt samhälle. Oron stiger dock när man upptäcker att aggressiva, strålskadade människor bosatt sig i ruinerna av en närbelägen stad. Samtidigt som de fientliga människorna förbereder sig för en attack mot aporna startar en grupp krigiska gorillor ett uppror mot Caesar. För att rädda sin krigshärjade värld tvingas Caesar kämpa mot både fiender och allierade.

Originaltitel Battle for the Planet of the Apes
Regissör J Lee Thompson
Manus Joyce Hooper Corrington, John William Corrington, Pierre Boulle, Paul Dehn
Genre Drama, Action, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Roddy McDowall, Claude Akins, John Huston, Lew Ayres, Natalie Trundy, Severn Darden

martineden
2017-07-24
[rek. 1] På många sätt snuddar denna film vid bottenbetyget. Filmen känns poänglös och verkar inte ha någonting att säga, vilket skiljer den från alla föregående filmer. Manuset är katastrofalt och intrigen känns överraskande fantasilös, särskilt eftersom man verkar tappat fokus från det genes till apornas planet och istället fokuserar på ointressanta splittringar och maktkamper inom bland aporna. Det man borde gjort var att bygga upp ett ett klimax, slaget mellan apor och människor, vilket känns sekundärt i filmen. Caesar som borde vara fokus skjuts åt sidan på grund av en tarvlig bihandling. Jag tycker dock om själva ramhandlingen med John Huston som "The Lawgiver" och att aporna måste motivera användningen av vapen. Filmen är inte dåligt utförd: regi, skådespel och utförande är bra, jag gillar designen på den förstörda människostaden. Slaget borde har varit fokus och den låga budgeten leder till att det blir ett väldigt antiklimax. Tyvärr. Jag vill dock åter påpeka att filmen inte är dåligt utförd utan att det är manus och budget som är de stora bovarna. Inget vidare. 1+/2-
2015-12-09
Mycket tunn avslutning på ett koncept som förtjänar så jävla mycket mer. Dock tycker jag det finns flera poänger här och där som gör att jag kan acceptera vissa brister lite granna. Men konceptet här förtjänar bättre.
idd
2014-10-09
Inte för att någon av filmerna är särskilt intelligent, men den här slog nya rekord i dumhet - på gott och ont.
Redwood
2014-10-02
Om man ser bort ifrån en del kontinuitetsproblem så är det här en mäktig avslutning på filmserien.
SID6581
2014-07-14
Inte fullt så dåligt som förväntat, men stundvis väldigt krystad. värd att se om man gillar dem andra och utan tvekan mer underhållande än "Flykten från apornas planet". Fint också hur den ger lite mer backstory till "Bortom apornas planet".
2014-05-13
En tunn och hafsig sista del där tyvärr logiken, om det nu nånsin funnits en sådan, är långt uppåt väggarna. Acceptabel om man gillar de andra filmerna, men synd ändå.
myslas
2013-11-27
Pinsamt uselt. I de föregående filmerna så finns det åtminstone lite av logik (så mycket det kan bli med pratande apor) och röd tråd men här har ren och skär idioti fått ta över. Den utspelas alltså 10 år efter förra filmen och på de åren har alltså aporna tagit ett enormt evolutionärt steg och helt plötsligt är allihopa intelligenta och kan prata? Dialogen är också så urbota dum att man mest blir irriterad. Den enda gången som de säger är något vettigt är när de pratar om något så komplext som tidsresor, i övrigt är all dialog korkad.
AlbinWesley
2013-08-19
Sämst i serien av flera anledningar, men framför allt för att den inte tillför något för att knyta ihop allt. Manus är undermåligt. Rakt igenom dålig film.
booby
2013-05-29
Slö men okej, som de flesta filmerna i serien.
martineden
2012-07-05
[rek. 1] Den klart sämsta delen i serien och den enda som jag känner kan skänkas epitetet "dålig". Här fungerar ingenting och tittaren förstår inte hur det kommer sig att just denna episod skildras. Den känns inte ha någon vikt i apmytologin. Det hade varit mer intressant att se mer av THE LAWGIVER istället. Nja, inte bra. Intressant om man gillar övriga serien men verkligen inte bra. 2-.