3.3

Slaget om England

En skildring om de brittiska flygare som förhindrade den hotande nazistiska invasionen av England. Stjärnspäckad med många flygscener.

Originaltitel Battle of Britain
Regissör Guy Hamilton
Manus Wilfred Greatorex, James Kennaway
Genre Krig, 60-tal
Skådespelare Michael Caine, Christopher Plummer, Trevor Howard, Laurence Olivier, Michael Redgrave, Curd Jürgens, Harry Andrews, Susannah York, Ian McShane, Kenneth More, Nigel Patrick, Ralph Richardson, Robert Shaw, Michael Bates, Patrick Wymark, Edward Fox

KyLLo
2018-09-03
Det här är kanske mest en guldskatt för de som gillar äldre fordon. En brittisk krigsfilm som trots sin dystra verklighetsbakgrund är ganska lättsam. Inte särskilt realistisk och berörande. De åtskilliga luftstriderna påminner om datorspel. När något går fel med ett plan skickar man bara upp ett till.

2016-11-02
Femmere material men ble noe ensformig. Bra lagd. -4.
TimBuckley
2016-03-27
(rek 4a) För det första ska en stor eloge skickas till skaparna bakom denna film. Hundratals riktiga plan flyger i denna film och det ger en stark realistisk känsla. Visst använder sig filmen av effekter också. Men detta är i proportionerna av att utsmycka det verkligt utspelade, snarare än som i dagens Hollywood - tvärtom, där verkligheten utsmyckar datanimerade bakgrunder. Dessutom är det läckert att filmen är gjord bara 24 år efter krigets slut. För det gör ju t.ex att alla över 40 år i denna film, faktiskt själva bevittnade eller till och med var med i detta krig. Utöver detta är filmen i sitt skådespel egentligen en typisk matiné (3a). Men fokus ligger inte på någon utav sidohistorierna, utan faktiskt på själva, ja... "battle of Britain". 4a.
Murvel48
2016-02-06
Nästan som en dramadokumentär och på så vis har man ju sett storyn ett otal gånger. Luftstriderna blir lite tradiga eftersom man på grund av maskerna inte kan se vem som är vem. Det blir lite väl opersonligt.
92axha10
2013-11-08
Härligt med stjärnspäckad realistisk krigsfilm. Det är ingen episk film utan ett två timmar långt porträtt om flygstriderna vid engelska kanalen. Älskar filmer där tyskarna faktiskt pratar tyska, det gör det hela mer trovärdigt. Kul att man får många vinklar och inget partiskt skitsnack.
ClintanTheKing
2013-09-07
Godkänd krigsfilm som tyvärr är onödigt lång.
Afflicter
2013-08-24
Känns mer som en dramatisering än en krigsfilm med någon sorts handling. Ambitiöst, ja, men inte så värst intressant.
Grillo
2013-03-21
Det jag gillade var alla flygstrider (kändes extremt välgjorda för sin tid) och den hyfsat verklighetstrogna dialogen och stämningen. Kul också att alla pratade sina egna språk. Dock blev filmen för seg och ofokuserad utan en tydlig huvudperson. Det finns säkert de som gillar sånt, och jag gillar tanken med det, men här funkade det inte fullt ut. Svag trea.
PebblesBeach
2012-11-19
Välgjord. Många fina flygscener. Känns realistisk.
Jonas77
2012-03-23
En av flera gamla krigsfilmer jag sett på senare tid som känns väldigt välgjorda och realistiska