3.3

Slaget om England

En skildring om de brittiska flygare som förhindrade den hotande nazistiska invasionen av England. Stjärnspäckad med många flygscener.

Originaltitel Battle of Britain
Regissör Guy Hamilton
Manus Wilfred Greatorex, James Kennaway
Genre Krig, 60-tal
Skådespelare Michael Caine, Christopher Plummer, Trevor Howard, Laurence Olivier, Michael Redgrave, Curd Jürgens, Harry Andrews, Susannah York, Ian McShane, Kenneth More, Nigel Patrick, Ralph Richardson, Robert Shaw, Michael Bates, Patrick Wymark, Edward Fox

Grillo
2013-03-21
Det jag gillade var alla flygstrider (kändes extremt välgjorda för sin tid) och den hyfsat verklighetstrogna dialogen och stämningen. Kul också att alla pratade sina egna språk. Dock blev filmen för seg och ofokuserad utan en tydlig huvudperson. Det finns säkert de som gillar sånt, och jag gillar tanken med det, men här funkade det inte fullt ut. Svag trea.
PebblesBeach
2012-11-19
Välgjord. Många fina flygscener. Känns realistisk.
Jonas77
2012-03-23
En av flera gamla krigsfilmer jag sett på senare tid som känns väldigt välgjorda och realistiska
NoWireHangers
2010-12-20
Verkligt ambitiöst med storslagna flygsekvenser. Tyvärr har man inte varit alls lika ambitiös med manuset så tyvärr känns filmen inte alls så bra och intressant som den hade kunnat - och med tanke på resurserna borde - vara.
Philips
2010-05-13
Påkostad film med välgjorda luftstrider men handlingen är sådar. Se den för flygscenerna.
JoHu
2010-02-20
FIlmen som gjorde mig förälskad i Spitfires och Merlinmotorer. Gåshud!
dmakatra
2010-01-26
Väldigt besviken. Älskar krigsfilm, men den här var seg, opersonlig och utan struktur. Fina flygscener, men det är ungefär allt.
Kurganen
2010-01-12
Jag är inte mycket för flyg-film faktiskt men den här överraskar och imponerar stort. Inte bara är det välgjort på alla plan (inte avsett som en vits) utan också intressant då man som tittare får följa inte bara de brittiska flygarna utan också de tyska, trots att det är fokus på de förra såklart. Och så är det sjukt stjärnspäckat! Det är något betryggande i dessa gamla storfilmer, det går inte att komma undan. Michael Caine hade gärna fått vara med mer men Robert Shaw, Edward Fox och alla andra gör ett så fantastiskt bra jobb att jag sitter och myser filmen igenom. Betyget blir en 4:a. Varken mer eller mindre.
2010-01-01
Filmen är välgjord, men utan känsla. Det blir för tekniskt. Man ger snart upp försöken att hålla reda på vem som är vem och var de hör hemma.
2009-12-29
Tekniskt välgjord och innehåller en del mäktiga scener. Jag uppskattar också att man verkligen försöker göra en historiskt korrekt film. Men när det inte finns nån sammanhängande story och karaktärerna är helt omöjliga att hålla reda på så blir det svårt att hålla sig engagerad i över två timmar. Så det här blir tyvärr alldeles för segt för att jag ska kunna sätta mer än en tvåa