2.9

Tali Ihantala 1944 - Slaget om Finland

Utgångspunkten är Tali-Ihantala år 1944, på denna plats under detta år utkämpades det största slaget någonsin på nordisk mark, nära 9000 finska och 22 000 ryska soldater fick sätta livet till. Liv och död var insatserna som gällde då Finlands framtid stod på spel.

Originaltitel Tali-Ihantala 1944
Alternativ titel 1944: The Final Defence, Schlacht um Finnland - Tali-Ihantala 1944, Slaget om Finland
Regissör Åke Lindman, Sakari Kirjavainen
Manus Stefan Forss, Esko Salervo, Benedict Zilliacus
Genre 2000-tal, Action, Drama, Krig
Skådespelare Johan Hallström, Christian Sandström, Marcus Groth, Asko Sarkola, Jesper Malm, Onni Thulesius, Olli Ikonen, Pirkka-Pekka Petelius, Robin Svartström, Mikko Bredenberg, Tomi Etelävuori, Marc Gassot, Viggo Idman, Janne Kallioniemi

Rele
2016-11-18
Slaget om Finlands självständighet. sista försvarslinjen Tali Ihantala avgjorde krigets utgång. Sakari Kirjavainen tog över regin efter Åke Lindmans hjärtattack, men han klarade inte hålla jämn hög nivå. Jag ger en trea.
Gyllenbock
2016-05-02
En helt ok film som hyfsat väl beskriver det mycket framgångsrika finska försvaret vid Tali-Ihantala. Förmodligen räddades Finlands frihet och kanske även Sveriges (vem vet?) under dessa historiska dagar i juni och juli 1944. Stort tack till alla som deltog i det hjältemodiga försvaret.
2015-09-11
Utan djup och detaljerad förförståelse blir det hela mer än lovligt rörigt. Tillräckligt välgjort för att skapa en realistisk känsla, och replikerna är emellanåt riktigt kärva och proppade med kolsvarta underdrifter enligt finsk, och fornnordisk, berättartradition (vet ej om det är dessa repliker folk associerar till Åsa-Nisse - i så fall kan jag bara beklaga). Men därutöver är det inte särskilt mycket att hänga i granen, dessutom är soundtracket hemskt. (6+/15)
WillyV
2013-02-08
Int va den nu så pjåkig, int. Några brister i birollscasten, inget stort karaktärsdjup. Men ett måste att se likväl. Långt ifrån genrens största, som Okänd Soldat, men bättre än ex. Rukajärven Tie.
recencent96
2012-12-14
Materialmässigt var den riktigt snygg men som film räcker det inte längre än godkänt. Trea blir det överlag, bra.
faith86
2010-12-11
Krigsfilm, ush! Bara en massa skujatande o man bara undrar att hur kunde dom. Inte ens nån karaktär man kunde tycka om som det iaf finnd i Okänd soldat. Den orkade/hann jag dock inte se till slut men denhär såg jag just for the hell of it, för att min morfar var med i Ihantala.
amam
2010-11-08
Som sagt så är det ganska segt och lätt att koppla bort sig från filmen. Men säkert ganska historiskt korrekt och kul att de inte fegar ur om Finlands nära förbund med Nazityskland. Swastikas på de finska stridsvagnarna och tyska nazister som flög flygplanen. Jaja, en ganska typisk trea får den i betyg för den här sortens film.
Virgo
2010-03-30
Det var inget fel på historien, den följer säkert det verkliga skeendet, och inte heller på skådespelarinsatserna, men den var ortoligt tråkig. Jag hade velat se vad ryssarna höll på med samtidigt, då hade det kunnat bli en spännande krigsthriller. Eller som föreslagits, en mer personlig relation till någon av karaktärerna. Men jag skulle gissa att tanken var att visa att segerm inte berodde på en enskild insats, utan var ett samarbete.
mageek
2010-03-10
Ganska seg efter den första timman. Men just den första timman är riktigt bra
Al_padrino
2010-03-06
min morfar var med i det kriget.