3.5

Slaghöken

Äventyrsklassiker med Errol Flynn i rollen som sjörövare på 1500-talet. Han kämpar för sitt land genom att konfiskera spanska fartygs guldlast och föra hem dem till Englands sinande stadskassa.

Originaltitel The Sea Hawk
Regissör Michael Curtiz
Manus Howard Koch, Seton I Miller
Genre Action, Romantik, Äventyr, 40-tal
Skådespelare Claude Rains, Errol Flynn, Donald Crisp, Flora Robson, Brenda Marshall, Henry Daniell, Una O'Connor

Redwood
2014-05-08
Svaga skurkroller i annars härligt fläskig matiné.
labi
2014-04-02
Sitter som en smäck! Formulär 1A för matinéfilm. Ett strå vassare än Kapten Blod.
Muhammed
2012-01-06
Står sej fantastiskt bra. Att en viss dam sen svimmar då hennes älskade förs till galären får man ha ett visst överseende med, då filmen är 70 (!) år gammal. Om någon av årets filmer når dit, kommer folk att kolla på den år 2082!
Astrojacob
2011-10-25
Den absolut perfekta matinéfilmen för både ung som gammal. En störtskön äventyrsfilm med Flynn i högform. Synnerligen stark Fyra, nära Femma.
AirikrStrife
2010-05-03
Elizabeth: we have the moral on our side, they have the law. Otroligt fånig med allt om hur england står för frihet medan spanien står för förtryck särskilt då vad kubrick påpekade, england sj ett par hundra år senare skapade världshistorians största rike där människor över hela världen fick lida och blev förtryckta av britterna. Sen är elizabeth så oehört komisk, hon skickar sina pirater mot spanien då är det inte så konstigt att spanien till slut tröttnar på detta och går till motangrepp,
ilBrutto
2009-11-04
Många drar paralleller med Kapten Blood, det tycker jag är en orätt jämförelse. Slaghöken är en mycket mörkare historia där Flynns ärketyp dessutom är nedtonad och inte fullt så flamsig. En av det bättre äventyrsfilmerna? Tyvärr tillför inte våpiga Brenda Marshall ett smack.
kjs
2008-09-21
Den har klara likheter med Captain Blood men det gör inget. En bra äventyrsaction med den charmige Errol Flynn. Johnny Depp var inte först!
Caltha
2008-09-01
Upppenbar upprepning av succén med Captain Blood och inte lika bra, men Errol är väldigt dryg och charmig, apan är kul och hans relation med den äldre drottningen pikant.
JoeZ
2008-05-13
Lite för mycket romantisering...
Krantzylvania
2008-02-18
Inte lika bra som Kapten Blod men endå riktigt bra!