3.3

Slaktaren

På bröllopsfesten i den lilla franska byn Trémolat har lärarinnan Helene slaktaren Popaul som bordskavaljer. De är båda emotionellt skadade, han efter många blodiga år i den franska armén och hon efter en olycklig kärlekshistoria. Popaul börjar blygt uppvakta Helene, som accepterar hans sällskap men också håller en viss distans. Snart inträffar en serie mord som hastigt förvandlar det idylliska bylivet till en tragedi.

Originaltitel Le boucher
Alternativ titel The Butcher
Regissör Claude Chabrol
Manus Claude Chabrol
Genre Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Jean Yanne, Stéphane Audran, Anthony Pass, Mario Beccara, Pascal Ferone

92axha10
2019-11-29
Nja, imponerade inte på mig. Tyckte historien var tråkig och förutsägbar. Ingen av karaktärerna lyckades fånga mig och filmen på det hela höll inte mitt intresse uppe. Jag kan inte kalla filmen dålig, det är bara inte i min smak.
Hypostas
2016-01-09
Chabrol imponerar inte på mig. Efter att ha byggt upp en ganska bra stämning i mitten av filmen så faller allt pladask i sista akten. Det blir en stark tvåa i betyg till denna mediokra franska anrättning.
Ful_fisk
2015-07-22
Spännande thriller (typ) av Claude Chabrol, men annorlunda berättarstil. Speciell film med bra karaktärer, fantastisk miljö och stämning. Mycket effektfull, gillade verkligen denna!
hsimpson
2013-07-05
Lite halvtaffligt berättad. Svagt manus. Horribel musik. Var ändå relativt intressant, och stundtals lite spännande, men eftersom slutet sög djurgenitalier [pardon my French] kan jag inte sätta ett godkänt betyg. Två sedda Chabrol, men det ger verkligen inte mersmak. Jag ska försöka ta mig igenom en tredje så att han kommer upp på statistiken åtminstone.
#54
2012-07-01
Mycket spännande.
mylar
2011-10-15
Andra halvan lyfter filmen med sin täta spänning. Första halvan känns lite hoppig, som skilda scener staplade på varandra. Allt sys förstås ihop, men det reparerar ändå inte känslan som uppstår under första delen.
labi
2011-08-09
Mästerlig på alla vis. Scenen från skolutflykten med det droppande blodet är en milstolpe i filmhistorien. Chabrol visar hur man kan göra stor film med ganska små medel.
TobiasRydén
2011-07-05
En mycket stark trea. Väldigt välspelad och tät psykologisk dramathriller.
DanielMott
2010-12-31
Le boucher kräver sin sinnesstämning - för på ytan är det en ganska långsam och simpel film - men om man skrapar lite på den upptäcker man en psykologisk thriller som utspelar sig i en fransk by mellan en lärarinna och en slaktare. Lärarinnan har haft en dålig relation för tio år sedan och vill inte binda sig annat än vänskapligt och slaktaren har krigat som soldat i femton år, vilket är nästan det enda han förmår prata om. När en serie mord begås i den annars så lugna byn blir relationen mellan dem misstänksam och spänd. Le boucher innehåller en del intressanta tagningar och åkningar i ett annars nästan övermättat färgfoto som påminner om Hitchcocks sjuttiotalsfilmer på mer än ett sätt. En lågmäld och tänkvärd berättelse. Betyg: 4-
Tonti
2010-12-11
Stämningsfullt och vackra färger. Dock kan jag väl inte se hur dess status som ett mästerverk har uppstått riktigt. Men en schysst film är det helt klart.