3.2

Slalom

Historien kretsar kring 15-åriga Lyz som ansluter till ett elitträningsinternat i franska alperna. Tränaren Fred driver på sina unga atleter med järnhand, och i sin nya stjärna ser han en potential som kan ta dem båda till den absoluta toppen.

Originaltitel Slalom
Regissör Charlène Favier
Manus Charlène Favier, Antoine Lacomblez, Marie Talon
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Noée Abita, Jérémie Rénier, Marie Denarnaud, Muriel Combeau, Maïra Schmitt, Axel Auriant

StureStenhög
2021-09-02
En ovanligt komplex skildring av grooming och övergrepp. Psykologin bakom huvudpersonens reaktioner och agerande känns hela tiden väldigt trovärdig, och filmen lyckas på ett övertygande framställa hur gränsen för vad som faktiskt är motiverat i träningssyfte och vad som är direkt olämpligt kan bli väldigt otydlig. Särskilt då för en 15-åring i beroendeställning. Som så ofta när fransmännen gör film lyckas de dessutom göra detta utan att moralisera. De lite speciella miljöerna ger filmen en viss särprägel också
skinnyskaller
2021-02-02
Gedigen, om än något seg, film om ett mycket angeläget ämne (övergrepp och maktmissbruk). Läckert foto och utmärkta rollprestationer, men det hade kunnat vara aningen mer fart i manuset.
myslas
2021-02-02
Bra film med utmärkta rollprestationer. Manuset inte helt hundra dock. OBS: Innehåller ett par riktigt vidriga scener som är svåra att se på.