3.3

Slam

Rapparen Ray Joshua bor i Washingtons ghetto där ungdomarna omöjligen undviker droger och kriminalitet. När Ray blir arresterad för drogförsäljning får han uppleva det amerikanska rättssystemets allra mörkaste sidor. Väl fängslad träffar han lärarinnan Lauren som ser hans musikaliska talang och bestämmer sig för att hjälpa honom. Med orden och rytmen som vapen går de till angrepp mot systemet som fångat deras öde.

Originaltitel Slam
Regissör Marc Levin
Manus Richard Stratton, Bonz Malone, Sonja Sohn, Saul Williams, Marc Levin
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Saul Williams, Sonja Sohn, Bonz Malone, Beau Sia, Lawrence Wilson, Andre Taylor

setterwall
2012-01-20
Kredd till filmtipsets egna bidrag till en form av poetry slam i kommentaren här nere. Vill också så väldigt gärna ge den en femma. För mig är det inte hiphopjargonger som stör. Jag är hiphop. Skriver hiphop. Rappar hiphop. Men det är något som saknas. Svårt att säga vad. Komponenterna för att få en femma finns där. Men det känns inte rätt hela vägen, samtidigt som den inte är förtjänt av en fyra eftersom den är såpass mkt bättre än många av mina andra fyror.
SanneLundbäck
2009-12-28
Klockan är alldeles för mycket, det har gått alldeles för många koppar glögg, och jag har insett att det är alldeles för långt till en penna och ännu längre till ett papper, varför det inte kommer bli någon kaskadvomering av ordordord från mig inatt. Den här rullen fick mig verkligen att vilja skriva. Lågbudgetstilen och poesin är rentfabulösa! Det som hindrar en femma är all nedrans hiphopjargong och vissa tveksamma skådespelarinsatser, men Williams och Sohn fungerarverkligen för mig - särkilt på scen. Nu ska jag springa tre varv runt huset och komma på så många rim som möjligt på "scenpoet". Kladdkakssmet, pinsamhet, odiskret...
OndSaft
2008-04-07
Jag håller verkligen inte med föregående talare. Skådespelarna och poesin är vad som bär den här filmen. Den ende som inte håller måttet enligt min mening är Beau Sia, men han har ändå en så pass liten roll.
Heartsick
2006-04-02
Instämmer med föregående talare. Sohn drar ner filmens betyg avsevärt. Här kan man verkligen tala om ett omaka par.
euchari
2006-04-01
bra film. men var sonja sohn tvungen att vara saul williams motspelare? de är inte snygga ihop helt enkelt. usch. det förstör väldigt mycket av filmen.
Whalenut
2005-08-18
Saul Williams baby!
PortZebie
2004-09-03
borde se den här.. saul williams e ju grym
vaersting
2004-04-14
Poesislamm!
frej_olsson
2003-11-01
hel schysst film, stundvis lite seg kanske men bra som helhet