3.3

Släpp fångarne loss, det är vår!

Frida tar till alla upptänkliga medel för att få fångar frisläppta.

Originaltitel Släpp fångarne loss, det är vår!
Alternativ titel Release the Prisoners to Spring
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson
Genre Musikal, Komedi, 70-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Margaretha Krook, Ernst-Hugo Järegård, Jan Malmsjö, Tage Danielsson, Georg Årlin, Urban Sahlin

yrkeschaufföre
2019-06-30
11 år sen jag såg den sist och jag måste faktiskt sänka den till en stark tvåa. Ständigt aktuell diskussion men den kunde framförts på 20 minuter. Fritagningen är rolig och Ernst-Hugo får man aldrig nog av.
StureStenhög
2019-04-18
Jag kan uppskatta en del av Hasse & Tages verk, men det här är ett bra exempel på deras sämre sida. När de känner att de måste få ut ett politiskt budskap och bara planlöst flummar iväg i sann 70-tals-anda, så resulterar det i sådan här dynga. Ett fenomen som känns mer Tage än Hasse. Något manus kan de inte gärna ha haft, och argumenteringen känns minst sagt spretig. Men i grunden försöker de väl stå upp för en human fångvård, och det kan jag ju trots allt sympatisera med, men den här filmen är så irriterande att den snarare får mig att vilja slänga in varenda liten snattare i tortyrkammare på livstid, så man kan väl inte påstå att de riktigt lyckas nå mig med sitt budskap. Humorn är dessutom bara dum och fånig. Kanske Gösta Ekmans sämsta roll? Men den är iaf inte lika provocerande dålig som Äppelkriget, och som tidsdokument är den lite fascinerande ändå
wasteoftime
2019-01-27
0,1
Ful_fisk
2018-08-27
Skönt 70-tal! Vacklar lite mellan trean och fyran. Varm, kreativ och mysig. Lysande skådespelarensemble! Men också en smula lättviktig, i synnerhet i skuggan av somliga av Hasse & Tages andra filmer.
F-M-J
2018-03-25
Svenska komiska genier i högform. Underfundig, rolig och med en vacker poäng.
2017-11-28
konstig satir av vad?
2017-10-22
löjlig
martineden
2017-10-01
[rek. 3] En väldigt mysig och finstämd film och, som ofta var fallet med Hasse & Tage, kretsar filmen kring dagsaktuella politiska teman. Filmen är lite i den absurdistiska traditionen med många sagoelement. Trivsam men inte någon av radarparets bästa filmer. Bra!! 3.
Rehn108
2016-07-23
Ett fåtal minnesvärda grejer, i synnerhet biljakten i inledningen och den efterföljande sången av Lena Nyman och Tage Danielsson. Men sedan var väl inte filmen så kul. Men Lena Nymans röst!!! Den är så charmig!!!
2014-12-16
Oj, vad jag älskade denna film när jag var liten. Jag kan ärligt inte säga hur många gånger jag såg den. Efter att sett den i mer vuxen ålder så kan jag säga att min kärlek finns kvar men inte förälskelsen. Jag njuter fortfarande av det absurda i filmen och skådespelarnas prestationer men som helhet är den inte lika stark idag. 3+