3.3

Släpp fångarne loss, det är vår!

Frida tar till alla upptänkliga medel för att få fångar frisläppta.

Originaltitel Släpp fångarne loss, det är vår!
Alternativ titel Release the Prisoners to Spring
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson
Genre Komedi, Musikal, 70-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Margaretha Krook, Ernst-Hugo Järegård, Jan Malmsjö, Tage Danielsson, Georg Årlin, Urban Sahlin

martineden
2017-10-01
[rek. 3] En väldigt mysig och finstämd film och, som ofta var fallet med Hasse & Tage, kretsar filmen kring dagsaktuella politiska teman. Filmen är lite i den absurdistiska traditionen med många sagoelement. Trivsam men inte någon av radarparets bästa filmer. Bra!! 3.
Rehn108
2016-07-23
Ett fåtal minnesvärda grejer, i synnerhet biljakten i inledningen och den efterföljande sången av Lena Nyman och Tage Danielsson. Men sedan var väl inte filmen så kul. Men Lena Nymans röst!!! Den är så charmig!!!
2014-12-16
Oj, vad jag älskade denna film när jag var liten. Jag kan ärligt inte säga hur många gånger jag såg den. Efter att sett den i mer vuxen ålder så kan jag säga att min kärlek finns kvar men inte förälskelsen. Jag njuter fortfarande av det absurda i filmen och skådespelarnas prestationer men som helhet är den inte lika stark idag. 3+
AlbinWesley
2014-10-15
Samtidigt som det inte känns riktigt som den håller för hela sin speltid, så är den en ren fröjd att ta sig igenom från början till slut. Jag älskar hur filmen bygger sin inre logik på så mycket tokerier, utan att man för ett ögonblick ifrågasätter den. Det blir väl min svagaste H&T-fyra hittills kanske, men jag kan inte sätta lägre.
andmoreagain
2014-02-02
Oerhört oförarglig film om ett mer problematiskt ämne. Såklart gillar jag det naiva och filmens snälla ton men den blir ibland lite för löjlig för sitt eget bästa. Ska man ha mer tryck och vrede se hellre Vilgot Sjömans "Ni Ljuger".
thebully
2014-02-02
Väldigt ojämnt och för mycket flumvänster
Raimo_1985
2013-11-10
Tänkte att det skulle bli spännande att se den här när jag hört vad min mor sade: "Den är så dålig. En av de löjligaste filmer jag sett. Jag tror jag gick." :) Jag tänkte att den skulle vara BRA eller klart godkänd. Det visade sig att den var helt vidrig. Enerverande figurer och ganska dåligt skådespeleri. Skrik och sång. Kladd. Tjat. Skiten tar aldrig slut. Jag funderade själv på att gå, men härdade ut. Urk. Jag skrattade dock till några gånger.
mathiaskrusell
2012-11-04
Underhållande men lite rörig. Blir bättre mot mitten och slutet av filmen.
AmyTatti
2012-11-04
Gillar denna skarpt. Underhållande. Bra skådespelare.
QuiNonStultus
2012-09-12
Ja, den är ju barnslig, men ändå rätt djup på många d vis. Jag tycker framför allt om arr d på slutet visar äkta bilder från riktiga fängelser. En oändligt löjlig yta ovanpå något tämligen alvarsamt. Och fars lär ju aldrig bli bättre än såhär.