3.2

Sliding Doors

Helen är försenad till jobbet på reklambyrån. Väl framme möts hon av kallduschen: avsked. Inget annat att göra än att vända på klacken och åka hem igen. Helen missar precis sin tunnelbana och ... men vänta. Backa filmen lite. Helen hinner precis tränga sig in genom dörrarna på tunnelbanan. Två möjligheter, det skiljer bara bråkdelen av en sekund - men ändå en värld av skillnad. Helens pojkvän Gery har en viktig roll i båda versionerna där romantiken och kärleken ställer stora krav på trohet och uppriktighet. Det kan vara nog så jobbigt i det vanliga livet ... nu blir det dubbelt besvärligt ...

Originaltitel Sliding Doors
Regissör Peter Howitt
Manus Peter Howitt
Genre Drama, Komedi, Romantik, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Jeanne Tripplehorn, Gwyneth Paltrow, John Hannah, Virginia McKenna, John Lynch, Douglas McFerran, Zara Turner, Paul Brightwell

Skapad 2019-12-15 av Rollywood
Brittisk-amerikanskt drama skrivet och regisserat av Peter Howitt med Gwyneth Paltrow i huvudrollen. Helen Quilley (Paltrow) har en hektisk vardag. När hon en dag kommer för sent till jobbet får h...   Läs mer »

Körsbär
2021-08-15
Gillar sådana här filmer där minsta lilla sak kan ändra utgången på saker o ting. Fullt godkänd film, snudd på en fyra. Blir en stark trea som betyg.
mammene
2019-02-03
Vid omtitt så håller inte fyran riktigt. Det är en bra ide, hur tid och rum kan få olika utfall, tänk om! Bra story, men kan bli lite splittrat, så tur att Gwyneth Paltrow färgade håret, hon gjorde för övrigt sin roll bra och så är ju till min förtjusning John Hannah med och förhöjer filmen.
Roswall
2017-09-03
Borstslarvade idé, kul med Aqua i soundtracket!
emilstjernholm
2017-06-23
Ganska originell romcom. Samtidigt känns den ganska förutsägbar. Slutet var ganska fint.
Murvel48
2016-12-21
Sent omsider såg jag denna. Jag kunde lika väl ha låtit bli. Konceptet var ju rätt meningslöst med tanke på hur det utvecklade sig.
AlbinWesley
2015-06-15
Fin romkom, som underhåller tillräckligt. Bitvis är klippningen mellan de två alternativa tidslinjerna snygg och välgjord, men ofta känns den inte riktigt uttänkt. Det har gjorts bättre, både tidigare och senare.
2014-10-31
Riktigt bra film med kanonskådespelare. John Hannah är helt underbar och Gwyneth Paltrows svala uppenbarelse passar som handen i handsken i denna film. Komedi kan man väl inte direkt kalla Sliding Doors, mer åt dramahållet. Utmärkt filmad och bra story.
vonadel
2014-01-03
En riktig klassiker som ju nästan har fått ge namn åt ett eget begrepp, ett riktigt "sliding doors ögonblick". Trots att jag gillade den mycket när det begav sig undrar jag om jag faktiskt har sett om den förrän nu. Även om den börjar få några år på nacken tycker jag fortfarande den var lika bra. Det är förstås det här med hur små tillfälligheter och val kan forma våra liv i olika riktningar, som fascinerar mig så mycket. Jag är förvånad över att denna typ av film inte har gjorts oftare. I grund och botten är det väl framför allt en romantisk komedi, men p g a hur den berättas blir den en av de allra bästa i genren. 8/10
ziferN
2013-09-23
Helt ok och bitvis underhållande att titta på men samtidigt är filmen väldigt medioker och lyckades därmed inte förmedla så mycket känslor till mig, i princip inga om jag ska vara ärlig och filmen är lite för brittisk för min del. Men hela filmens koncept intresserade mig lite eftersom jag är svag för dessa sorts "tänk om"-idéer. Men ja, helt ok film, dock inget jag lägger på minnet.
johan93
2013-09-22