2.9

Slutet på historien

Året är 1939 och England befinner sig i krig. Under en fest ordnad av hennes aktningsvärda, men torra make, faller Sarah Miles pladask för författaren Maurice Bendrix. Denna omstörtande kärleksaffär bär dock med sig ett högt pris.

Originaltitel The End of the Affair
Regissör Neil Jordan
Manus Neil Jordan
Genre Drama, Romantik, Krig, 90-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Stephen Rea, Julianne Moore, Jason Isaacs, Ian Hart, James Bolam, Sam Bould

Memmem
2017-01-15
Utmärkt men annorlunda kärleksdrama! En av den ständige nobelpriskandidaten Graham Greenes två bästa romaner har filmats flera gånger. Denna 18 år gamla filmatisering gestaltar dramat på ett skickligt, försiktigt och elegant sätt utan att någonsin tappa fokus på själva historien mellan författarens alter ego och hans älskarinna. Den begåvade, men mindre framgångsrike, medelålders romanförfattaren Maurice Bendix är god vän med ett äkta par i hans egen ålder. Den attraktiva Sarah Miles lever i ett kärleksfattigt äktenskap med en karriärtörstande statstjänsteman, Henry. Denne erkänner för sig själv att han är en dålig make och talar med Maurice om sin oro för hustruns eventuella otrohet, utan att veta att Maurice tidigare varit hustruns älskare. Maurice börjar också bli orolig och anlitar en privatdetektiv. Mycket väl spelat av huvudrollerna Ralph Fiennes (Maurice) och Julianne Moore i ett regnigt London under andra världskriget. Följsam musik. Betyg: 4+
InzZzomnia
2017-01-15
Fy f-n vilket sömnpiller med repliker levererade som på ett löpande band med noll inlevelse. Glamour-dimman som hänger tätt hela filmen igenom gör inte det visuella till nån direkt storvinst heller. Blä.
heddisen
2012-11-06
Moore är fantastisk i rollen som Sarah Miles, storyn är väldisponerad och annorlunda. Detta är inte den "klassiska" romantiska filmen. Värd att se om du vill vidga din syner!
Halofreak92swe
2011-12-07
Är förkyld och första snön har precis kommit.. Blir bara mer deprimerad av att se den här tråkiga filmen. Blä. Svag 2.
jasmin357
2011-07-08
fiennes och moore går inte ihop
mammene
2010-02-28
Jag måste säga att jag blev bara utråkad av historien. Mystiken runt Sarah var bara dryg, hela kärleksdramat verkade bara bygga på självplågeri. Jag kände mig aldrig engagerad.
Förenäs
2010-02-19
gör en sugen på att läsa boken. Irriterande ibland men stark manus om tro, kärlek och mening.
Rune2000
2009-12-21
Graham Greene har skrivit en bra bok som tyvärr blir till en medelmåttig film. Filmen väljer att följa grundhandlingen i boken utan att lägga in allt för många detaljer. Visst funkar det för det mesta, men var finns charmen och emotionella kopplingen till karaktärer? Det blir inte mer är bara godkänd, vilket för övrigt har nu blivit en trend med alla Neil Jordan-filmer jag ser.
Albion
2009-12-16
Jag gillar detta. Vackert vemodig och med en behaglig ton rakt igenom. En delikat touche av den omöjliga förbjudna kärleken. Betyget blir en 4;a
AddeColciago
2009-12-16
Trevligt relationsdrama med intressant berättelse och ganska gripande öden. Bra skådisar!