2.9

Slutet på historien

Baserad på Graham Greenes roman med samma namn. I det krigsdrabbade London faller Maurice Bendrix för grannkvinnan Sarah Miles och de påbörjar en hemlig kärleksaffär bakom ryggen på Sarahs man.

Originaltitel The End of the Affair
Regissör Edward Dmytryk
Manus Lenore J Coffee
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Deborah Kerr, Van Johnson, John Mills, Peter Cushing, Michael Goodliffe, Stephen Murray, Charles Goldner, Nora Swinburne

goeran
2012-12-09
Edward Dmytryks sevärda film The End of the Affair från 1955, efter Graham Greenes delvis självbiografiska roman med samma namn, är mer än ett ordinärt triangeldrama i och med det tunga religiösa inslaget som katoliken Greene bakat in i historien (som kanske inte tilltalar alla). Deborah Kerr är alldeles utmärkt i rollen som Sarah Miles liksom Peter Cushing som den bedragne äkta mannen.

2012-05-07
En i grunden rätt hygglig kärleksmelodram spelad med blomstersmyckade repliker, men efter ett tag tar en myckenhet religiöst pladder plötsligt överhanden och sänker betyget. Kerr är dock mycket bra, och Cushing är suverän som den stackars hämmade, bedragne maken.
nathaliew
2012-04-16
Snygg version av Graham Greenes bok. Ett måste om man gillar boken och Kerr/Johnson.
Gnet
2010-01-25
Oj vad svårt att betygsätta! Det är en sorts Hitchcock-anda över hela filmen, och allt vore perfekt om det inte vore för själva storyn, som inte håller hela vägen. En besvikelse, då regin, fotot och skådespeleriet är perfektion.