2.8

Små citroner gula

29-åriga Agnes älskar sitt jobb i restaurangbranschen, maten, temperamentet, dofterna. Och hon älskar sin pojkvän: den snygge rocksångaren Tobias. Men plötsligt förlorar hon allt. Hon får sparken från Guide Michelin-krogen Le Bateau Bleu efter en incident med den osympatiske krögaren Gerard. Samtidigt lämnar Tobias henne för en storbystad 21-årig sångerska. Förkrossad flyr hon hem till lilla byn Länninge ? till tryggheten och de välbekanta rutinerna i matlagningen med mamma Maud. Men så kommer ett telefonsamtal som förändrar allt?

Baserad på romanen Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson från år 2007.

Originaltitel Små citroner gula
Alternativ titel Love and Lemons
Regissör Teresa Fabik
Manus Teresa Fabik, Vasa, Johan Kindblom
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Rakel Wärmländer, Dan Ekborg, Sverrir Gudnason, Josephine Bornebusch, Richard Ulfsäter, David Tainton, Tomas von Brömssen, Eric Ericson, Anki Lidén, Iwa Boman, Sofia Rönnegård, Hanna Skoghag, Emilie Dijolie

ToddDowney
2020-12-09
Dem trodde de var nyskapande. Men gjorde en typisk romantisk komedi. Väldigt meh.
dafreakish
2019-01-13
En riktigt charmig liten film om det lilla och det stora i livet. Det är visserligen tillrättalagt och förutsägbart men det är oerhört godhjärtat och mysigt. Inget speciellt, men det behöver det inte alltid vara heller.
2018-08-05
Säger bara det, Suck!!!
Nalleman
2018-06-22
En stunds god och lättsmält underhållning!
deswhip
2017-07-23
Väldigt typisk svensk romantisk komedi. Och sånt är ju sällan särskilt bra! Men den här filmen har en viss värme som jag gillar och känslan efter jag sett filmen är faktiskt väldigt positiv. Så även om filmen inte är något mästerverk gillar jag den och jag brukar försöka vara lite snäll mot svensk film ock liksom avrunda uppåt. 3-.
AlbinWesley
2016-04-18
Filmen har gjorts bättre förut, förstås. Mat är ett bra tema för romantiska komedier. Tycker jag då, det passar mig. Men det här är inte särskilt bra, förutom en del matfoto då kanske. Och så ett gäng bra skådespelarinsatser (tyvärr var huvudrollen inte en av dem).
StureStenhög
2016-01-02
Tramsig humor, jobbiga förvecklingar, och en lite för osympatisk huvudperson. Men det är väl också ganska harmlöst och fungerar någorlunda som en stunds tidsfördriv. Den är väl precis som sådana här filmer alltid är helt enkelt
mammene
2016-01-02
Det är precis som om man under jul och -nyårstid blir lite mer sentimental och tolererar det även i film, och det bevisar det här. Ja, boken var bättre (som i de flesta fall) den var sentimental, förutsägbar och kanske inte det bästa genomförandet, men den hade charm och vilja att underhålla och den innehöll värme, trivsel och kärlek, jag tror vi behöver se sådant allrahelst i juletid.
okidoki
Boken är bättre.
LadyFlanders
2016-01-01
Hade hoppats på nåt litet inside från Säpo, men historien med den ryske källdrivaren i boken var helt bortplockad. Snopet, då filmen i övrigt var så sanslöst kass att det tog emot att titta ens fem minuter.