2.6

Små mirakel och stora

En hemlös man har nått botten i livet men saknar inte värdighet. Han försörjer sig på att panta burkar fram tills den dag då han överraskande får en stor påse pengar. Nu börjar resan mot försoning med de personer som han tycker sig ha svikit för trettio år sedan. På resan möter han en betydelsefull ung lifterska.

Originaltitel Små mirakel och stora
Regissör Jon Lindström
Manus Jon Lindström, Rita Holst
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Peter Haber, Tuva Novotny, Per Mattsson, Antti Reini, Michalis Koutsogiannakis, Janne 'Loffe' Carlsson, Amanda Renberg, Kajsa Ernst, Joakim Lindblad, Rachel Mohlin, Eddie Axberg

2018-03-07
Gäsp!!
hardcore
2018-02-10
Tyckte jag kom med en dålig motivering beträffande denna filmen så jag redigerar. För det första grundhistorien. Denna filmen hade faktiskt kunnat bli riktigt bra om det hade funnits lite mer hjärta, trovärdighet och realism. Hur trovärdigt är det att en människa som flyr av dom orsaker han gjorde tror att han är eftersökt fortfarande efter 25 år? Då är man ju faktiskt helt okunnig i den sits han har befunnit sig i hela sitt liv. Hur realistiskt är det att en uteliggare som skitit i allt hur jävla länge helst helt plötsligt får för sig att bli jesus själv? Sen hur mycket hjärta finns i detta egentligen? Det är ju väldigt tunga ämnen som tages upp som svek och missbruk. Mitt tycke är att upphovsmännen som regissör och manusförfattare inte kan ett piss om sånt här eftersom det filmen ska ta upp och råda bot på och förbättra och återupptas är inte taget på allvar för fem öre. Pga detta anser jag filmen har inget budskap värt att tala om för man blir faktiskt inte klokare efter denna filmen. Filmens räddning blir faktiskt skådespeleriet för alla medverkande funkar bra i sina roller. så en svag 2:a blir mitt betyg
2016-11-13
Peter Haber gör en av sina bästa rolltolkningar någonsin. Filmen i sig är också väldigt bra.
Simpe3
2013-07-10
Ganska bra faktiskt :)
Galivan
2011-07-11
50 scener där Haber dricker öl gör ingen film. För långsamma replikväxlingar. Mer driv hade behövts. Det känns som en samling "bortklippta scener", utdragna , oviktiga scener där tempot inte funkar. Men det fanns stunder som var intressantare än andra. Musiken var påklistrad. Skiftningarna i färgmättnad var ingen bra idé.
carpeominous
2008-08-12
Halvtrist utan några som helst trovärdiga karatärer. Renberg är en extremt dålig skådespelerska.
AddeColciago
2008-05-11
Peter Haber är alltid rolig att se på, så även här. Storyn börjar intressant och man känner viss empati för Habers karaktär, men efter 40-50 minuter går storyn på tomgång och fortsätter så ändå in i mål.
vanmakt
2008-04-27
Något av det absolut sämsta och mest beklämmande jag någonsin sett.
Count_Duckula
2008-02-15
Egentligen en etta, men ingen kan dricka brännvin på film som Peter Haber (se "Jeppe på berget", haha!).
Bomaniac
2008-01-06
Klichéerna haglar. Det är förutsägbart och taffligt. Peter Haber är bra, men hans röst är lite väl len för att ha varit alkohlist i 25 år anser jag. Hade rösten varit "rossligare" hade hans karraktär kännts trovärdigare.