3.1

Småkryp: Långfilmen

Filmen inleds med att några snälla svartmyror finner en ovärderlig skatt efter att ett picnic-par lämnat skogen ? en hel ask med sockerbitar! En liten nyckelpiga kommer till deras hjälp under deras långa färd med skatten på väg mot stacken. En färd som är fylld av strapatser och många fiender ? framför allt ett gäng elaksinnade rödmyror.

Originaltitel Minuscule - La vallée des fourmis perdues
Alternativ titel Minuscule: Valley of the Lost Ants
Regissör Hélène Giraud, Thomas Szabo
Manus Thomas Szabo, Hélène Giraud
Genre 2010-tal, Animerad, Äventyr, Familjefilm

Skapad 2019-10-25 av fannyjahnke
Småkryp är filmen om nyckelpigan som tappar bort sina föräldrar och som till följd av detta inleder en vänskap med ett gäng svartmyror som är i full färd med att frakta en burk sockerbitar fr...   Läs mer »

Fiskjävel
2016-11-26
Snygg och humoristisk film som passar de flesta åhörarna. Tyckte dock det blev liite segt i längden då tempot inte var det högsta. 3+.
2016-02-26
I cirka tjugo minuter satt jag och charmades och imponerades av hur snyggt och smart allt var. Sedan blev jag rätt så mätt. (7/15)
KyLLo
2015-11-04
Tv-serien som filmen bygger på är fantastisk och när jag såg den önskade jag att den blev långfilm för att bland annat kunna betygsätta på Filmtipset. Det är i grunden välgjort, charmigt och fyndigt utan att vara överarbetat. Fina färger, naturliga miljöer, passande musik och krypen har läten istället för röster. Kombinationen gör att den sticker ut och blir både mysig och underhållande. De flesta har säkert sett ett småkryp svischa förbi i hög fart, slita hårt med något eller till och med springa på en pinne i vattnet. Några kanske har fantiserat kring varför och hur krypen själva ser på det eller vad som sker när vi inte tittar på. Kanske var det så idén kom till. Det är en film för alla åldrar (i vissa länder 6-årsgräns). Tv-serien består av korta fristående avsnitt. Här är det tyvärr ett enda långt äventyr, likt andra animerade filmer. Det drar ned betyget en aning. En femma till tv-serien och en fyra till den här långfilmen.
Portugallien
2015-08-18
karlstadtös
2015-03-20
Fin och mysig film!
myslas
2015-02-08
Alltså, jag fattar ju att den här filmen vänder sig till 5-åringar. Men det hela är ju så urgulligt och komiskt att jag inte kan annat än att gilla det. Lite väl lång kanske men genomgående väldigt underhållande bitvis fantastiskt rolig.
Rele
2015-02-06
Barn tycker om den här långa filmen. Jag ger en tvåa.
apmannen
2015-01-18
Självklart inte på samma nivå som kortfilmerna, men det var ju fruktansvärt väntat. Trivia, Hélène Giraud är dotter till Moebius vilket ju märks mellan varven.
Fylle
2015-01-10
Sevärd men lite konstig.
Caziopeia
2014-12-26
Småkryp funkade jättebra som 10-minuters avsnitt men inte alls som långfilm tycker jag. Jättelångsam och tyvärr inte särskilt rolig heller.