2.9

Smugglarkonvoj

Kommisarie Olmi är en hårdför snut som går sina egna vägar. Hans kompromisslösa och tuffa attityd ogillas av hans chef. När så Olmi av misstag skjuter en oskyldig medborgare blir han förflyttad från Rom till en pittoresk liten by vid det adriatiska havet. Där träffar han snart sin kärlek och allt verkar frid och fröjd, tills han stöter på ett gäng vapensmugglare. Snart inser Olmi att han måste damma av colten och ta i tu med buset med samma metoder som fick bort honom från Rom.

Originaltitel Un Poliziotto scomodo
Alternativ titel Convoy Busters
Regissör Stelvio Massi
Manus Teodoro Agrimi, Gino Capone, Stelvio Massi
Genre Action, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Maurizio Merli, Olga Karlatos, Massimo Serato, Nello Pazzafini, Mario Feliciani

2012-05-06
Merli är det inget fel på - han är hård som sig bör. Men som andra redan skrivit känns detta som två olika filmer uppdelade på ungefär hälften av speltiden var. Svag crime utan några höjdpunkter och faktiskt bland det sämsta jag sett i genren.
fisk0
2009-03-21
första halvan var riktigt bra, blev lite av en helt annan film i andra halvan, och jag tror att den hade kunnat vara bättre om de två delarna hade lagts i motsatt ordning (skurkarna i den första halvan kändes väl lite hårdare än de i andra halvan, och det hade kanske blivit ett bättre slut på filmen om de hade hamnat sist istället). Stundtals hård och bra, stundtals småseg, men aldrig riktigt tråkig.
Czechflash
2006-07-07
Definitivt en av de bättre i genren eurocrime med några sköna scener, för det mesta bra musik och en cool Merli i huvudrollen. Filmen tappar lite ungefär i mitten, men är definitivt sevärd om man gillar genren.
NHL
2006-07-06
Merli kör på i bästa "Dirty Harry" stil som vanligt. En del fina kameraåkningar från Massi, gillar särskilt scenen från helikoptern där Merli mular en av skurkarna. En sen poliziotto film som är värd en titt. Bitvis stabil musik av Cipriani.