Smultronstället

Den åldrande Isak Borg är rädd för att dö och plågas av en mardröm. Då han reser från Stockholm till Lund, där han ska utnämnas till Jubeldoktor, får han genom de människor han möter och sina egna drömmar och minnen chans att konfronteras med sig själv.

Originaltitel Smultronstället
Alternativ titel Wild Strawberries
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Roadmovie, Drama, 50-tal
Skådespelare Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand, Folke Sundquist, Björn Bjelfvenstam, Jullan Kindahl, Gunnar Sjöberg, Gunnel Broström, Naima Wifstrand, Sif Ruud, Gertrud Fridh, Max von Sydow, Åke Fridell, Per Sjöstrand, Gio Petré

Skapad 2019-11-09 av orCa
Vår allra största regissör briljerar till sig en av svenska filmhistoriens mest framgångsrika filmer. I denna utomordentliga skildring från 1957 får vi följa med när en professor (läkare) ser...   Läs mer »

Fredzon_M
2019-01-02
Sänker till en fyra efter omtitt. Träffar mig inte alls lika mycket i hjärtat som senast. Den är lite smålöjlig och högtravande och flörtar kanske mer än något annat Bergman gjort med Hollywood. Men den är snygg och effektfull.
paninaro
2018-12-17
En andra titt och höjning från fyra till fem. Sjöströms resa är så fantastisk fint berättad på så många plan. Man känner Isaks smärta ändå in i hjärtat när han upplever sina minnen med dess livslånga undertryckta känslor av att vara sårad och missförstådd. De olika platserna, minnena och drömsekvenserna tecknar en tredimensionell bild av en en man - med alla sina svagheter, brister och sin sårbarhet - som är det är så oerhört lätt att sympatisera med och relatera till. När han tar farväl av liftarna och sedan räcker ut en hand till sin son så kommer tårarna. En film som lever kvar i bröstet och som grep tag i mig ännu hårdare andra gången.
ToddDowney
2018-09-07
Den var bra, speciellt ur ett filmskapar perspektiv, men för mig var de inget jag kommer se igen, tyvärr men en fin film med bra budskap och bra berättat.
92axha10
2018-08-19
Filosofisk, tankeväckande skildring om att finna sig själv.
Albion
2018-07-31
På det hela taget en storslagen uppvisning av framför allt Bergman och Sjöström. Sensmoralen kommer lite påtvingande till betraktaren också och efteråt är man så angelägen om att vårda sina relationer att man nästan blir otålig. Några skönhetsfläckar såsom gestaltningen av tvillingarna och ungdomarnas överdrivet barnsliga ton gör att betyget stannar på en stark 4;a, dvs 4+ vid denna omtitt efter drygt 11 år
Memmem
2018-07-14
Fantastisk film med våra två bästa! Den unge regissören Ingmar Bergman fick övertala skådespelaren och regissören Victor Sjöström att spela huvudrollen i hans drama Smultronstället. Victor ansågs som Sveriges bäste skådespelare, Ingmar hade ännu inte nått Parnassen. Filmen blev delvis en dragkamp om vem som skulle bestämma. Den ensamme professorn i medicin, Isak Borg, 78, ska promoveras till jubeldoktor i Lund. Han ska ta flyget ner från Stockholm tillsammans med sin hushållerska sedan 40 år. På resdagens morgon bestämmer han sig emellertid för att ta sin limousin och får sin svärdotter som reskamrat. De stannar till vid en pampig sommarvilla, smultronstället, där professorn tillbringade sina barndoms somrar ihop med hela släkten och nio syskon. Nu är han ensam kvar av alla barn. Vid sommarstället tar han upp tre liftare på väg till Italien. Vid Gränna tankar han och blir tackad av innehavaren med hustru för sin gärning som provinsialläkare där och funderar på om han inte borde stannat kvar i den trakten. Filmen handlar om ensamhet trots yttre framgång. De enda han kommer riktigt nära är de liftande ungdomarna och bensinstationsinnehavaren. Mycket bra spelat av Victor Sjöström som professorn och Bibi Andersson som den liftande flickan, bra spelat av en lång rad fina skådespelare. Utmärkt filmat med flera drömsekvenser och utnyttjande av ljus och skugga. Musik som förstärker filmens effekter. Denna film heter på många språk motsvarigheten till smultron, man har helt missat att den inte handlar om detta bär, utan till stor del om ett favoritställe. Betyg: 4½+
Nalleman
2018-07-13
Kort sagt: Bör absolut ses!
2017-10-18
BSBully
2016-07-28
Nå, fanns gud?
Redfield4ever
2016-07-28
Det är sällan en film låter mig känna mig som om mina livserfarenheter har blivit fler efter att ha sett den. Helt fantastisk Bergman. Förmodligen min favorit. Bara Sjunde Inseglet har något att stå emot.